Vznešení mrtví I. – Dhampir – recenze

Hendee Barb, Hendee, J. C.
Fanrom Print 2004

Magiera přichází do další zanedbané vesnice, kterou ohrožuje noční běs. Co by odvážná lovkyně nemrtvých však může pověrčivým vesničanům nabídnout , že je za úplatu nadpřirozené hrozby jednou provždy zbaví. Po chvíli dohadování je cena stanovena a odvážná lovkyně v kožené zbroji pobité kovovými cvočky začíná své nebezpečné představení, které po několika chvílích končí jejím vítězstvím.
dhampir-150x200Lovkyně tak jako v mnoha případech opět zvítězila a může se v klidu se svojí obětí rozdělit o vydělané peníze. Na rozdíl od vesničanů totiž nevěří v jakoukoli nadpřirozenou moc a svého soupeře pro jistotu bere všude sebou. Ano, je to tak. Magiera a její půlelfí přítel Leesil jsou podvodníci. Samotnou Magieru však tenhle způsob života už unavil, a tak se rozhodla pověsit řemesla lovkyně nestvůr na hřebík a koupit hospodu v přístavním městě. To však ještě netuší, že v ní dřímá skutečná moc, která čeká na odhalení.trans

Autorské duo vytvořilo svojí hrdinku velmi důmyslně. Nejedná se, alespoň zpočátku určitě ne, o žádnou nadupanou heroinu, která bez sebemenších problémů decimuje houfy svých protivníků, ale o životem zkoušenou a zkroušenou mladou ženu, která touží vybřednou z podvodu, ve kterém žije a jít svojí vlastní cestou. Velký prostor tak může dostat vývoj jejího charakteru a autoři toho beze zbytku využívají, i když Magieřina neschopnost přijmout očividné, je poznenáhlu až zarážející.
Také trojice nemrtvých protivníků, v čele s mocným Rashedem, je díky své rozdílnosti a vnímání svého osudu přínosem a nepůsobí dojmem, že jsou v knize jen proto, aby si na nich Magiera procvičila své bojové umění. V některých okamžicích se dokonce může stát, že sympatie jsou právě na jejich straně. Ve své podstatě jsou vlastně všichni zúčastnění donuceni ke střetu jen díky souhře okolností a tajemnou postavou v pozadí, která tahá za nitky a sleduje přitom své vlastní cíle, což je ostatně dalším plusem knihy, protože se tak otevírají vrátka k dalším dějům v příštích dílech.
Silnější výtka, než u knih Fantom Printu běžné, tentokrát míří do řad redakce, jejíž práce tentokrát pořádně zaskřípala. Šotci se totiž vyřádili a propašovali na stránky knihy velkou porci chybějících písmenek, překlepů a špatných tvarů slov. V jednou případě, a to v jedné z nejvypjatějších chvil, dokonce došlo k záměně jednajících postav ( str. 263 ). Snad se další díly bez těchto chyb obejdou. Pro Magieru i čtenáře by to rozhodně byla škoda.

Dhampir není naštěstí další sladkobolný titul o citově rozervaných upířích puberťácích a pokud už k nějakému rozervání dojde, jedná se většinou o krvavou záležitost, na jejímž konci je z dosud živého tvora jen chladnoucí kus masa. Milovníci červené knihovny, kam bez pochyby patří celá trilogie Stmívání, by se tak téhle knize měli vyhnout obloukem.

První díl cyklu Vznešení mrtví se poprvé na knihkupeckých pultech objevil ještě před tím, než knihy Stephenie Meyerové odstartovaly upíří boom a také před tím na knižně vyšly příběhy hrdinek Petry Neomillnerové. Pokud bych tak knihu hodnotil v době jejího vzniku, rozhodně by si odnesla velmi pozitivní hodnocení za originalitu a silnou hlavní hrdinku, která sympaticky narušuje hegemonii mužských hrdinů. Ale ani pokud po knize sáhnete až nyní, stejně jako já, abyste si doplnili „základní upíří“ vzdělání, určitě nebude zklamaní. Jde o dobrý dobrodružný příběh, kdy děj odsýpá a nenudí. Zkrátka se jedná o povedený první díl série, který má potenciál nalákat čtenáře i k dalším dílům.

Nakladatel: Fantom Print, Netopejr
Překlad: Kateřina Niklová
Obálka: Jan Patrik Krásný