Znalcům her typu RPG dlouho kanuly z očí slzy při pohledu na nejrůznější dílka, který spíše žánr odsuzoval k pádu do zapomnění. Mnoho slibných titulů zkazila ohromná spousta chyb. Na jiné možná nedozrála doba, nebo narazily na nepochopení. Ovšem to se rázem změnilo, když se na scéně objevila první hra, dnes již proslulého, týmu, který si zvolil název Black Isle Studios. Psal se rok 1997. Náhle bylo všechno jinak Málem pohřbený žánr byl vyzvednut zpět na výsluní a získal si pozornost mnohdy znuděných hráčů.
První hrou, na které se studio podílelo, byla dnes již legendární hra Fallout. Post katastrofické RPG si mezi hráči rychle našlo své fandy. Hra získala překvapivě kladné ohlasy a veřejnost se začala těšit na druhé pokračování. A Fallout 2 rozhodně neznamenal zklamání. Naopak. Svět byl mnohem rozsáhlejší a obtížnější než díl první. A k velké radosti hráčů vznikl také jakýsi přívěšek jiného žánru – strategie – názvem Fallout Tactics: Brotherhood of Steel, který však nepochází od Black Isle.
Fallout ( 1997)
Fallout 2 ( 1998 )
Sci-fi však nebyl žánr, kterému by se chtěli Black Isle věnovat. Lákala je fantasy, která nabízí mnohem větší prostor.
Takže třetí hra tohoto studia je proto již zasazena do světa kouzel, draků a zlobrů. Nese hrdý název – Baldur’s Gate (BG) – „Baldurova brána“ a ta zavedla hráče do světa Forgotten Realms ( Zapomenutá či Ztracená království ). Tento svět vznikl jako součást ohromného vesmíru Dungeons & Dragons. Tato původně stolní hra na hrdiny má ohromný potenciál pro hráče. Toho si všimla některá vývojářská uskupení a vytvořila několik her, jejichž děj se odvíjel v reáliích onoho světa. Připomeňme si namátkou dnes již pozapomenutou, ovšem ve své době uznávanou, ságu od SSI: Eye of Beholder, která se dočkala 3 dílů.
Svět neuvěřitelných možností začal lákat hráče a studio jejich zápalu porozumělo. A tak v relativně rychlém sledu vznikla celá série her.
Pohání je Infinity engine, který se stává typickým pro hry Black Isle. I když se postupem času vyvíjí, stále si udržuje tolik charakteristické prvky ( izometrické zobrazení, inteligence postav atd..) Baldur’s Gate 2 přebírá prvky z IWD1 a je graficky mnohem úhlednější, než její předchůdce. Z BG 1 si její nástupce vzal zálibu v obsáhlých rozhovorech a hádankách. Je tu však mnohem více soubojů. Nechybí zdravý a rozvětvený příběh. Série se díky datadiskům stává jedním z nejrozsáhlejších projektů herní scény
Baldur’s Gate (1998)
Baldur’s Gate: Tales of the Sword Coast (datadisk, 1999)
Baldur’s Gate II: Shadows of Amn (2000)
Baldur’s Gate II: Throne of Bhaal (datadisk, 2001)
Baldur’s Gate: Dark Alliance I (2002)
Baldur’s Gate: Dark Alliance II (2004)
Ne každému vyhovovaly zdlouhavé příběhy na kterém bylo BG postavené a tak se začaly ozývat hlasy žádající hru bližší Diablovi. Tedy hry více bojové. Jejich přání byla záhy vyslyšena ta tak již krátce po dokončení prací na BG 1 započaly přípravy první hry tohoto stylu.
Zrodil se příběh z Planiny ledového větru. Ano – již známéIcewind Dale (IWD1). Hra dostala nový kabát, postavy se výrazně zvětšily a hlavně ubylo množství rozhovorů. Zato souboje se staly hlavní náplní života postav z Planiny. Opět úspěch. Hra díky oblibě dostává dva datadisky, které rozvětvují příběh. Později následuje druhý díl nazvaný prostě Icewind Dale 2, který je ještě divočejší. Hry se liší a to nejen po grafické stránce. Ve hrách se také odráží implementace pravidel vyšších verzí pravidel D&D, což znamená posun v hratelnosti na mnohem vyšší úroveň.
Icewind Dale (2000)
Icewind Dale: Trials of the Luremaster ( datadisk, 2001)
Icewind Dale: Heart of Winter ( datadisk, 2001)
Icewind Dale 2 (2002)
V mezidobí, kdy byly v plném proudu práce na IWD se Black isle pustilo do zpracování nezvyklého světa, který balancuje na pomezí SF a fantasy – Planescape: Torment (1999). Překvapivě silný příběh a neobvyklé zpracování daly nahlédnout do bizarního světa Planescape, který je stejně jako D&D jednou z dnes již kultovních stolních her na hrdiny. Hra si získává srdce mnoha hráčů a brzy se honosí přídomkem „ kultovní“.
Stejně jako mnohá jiná studia mají i Black Isle několik “hrobečků“ – nedokončených her. Namátkou uvádíme ty nejznámější.
Stonekeep II – volné pokračování známého dungeonu – zrušeno 2001
Torn – kompletně 3D RPG – zrušeno 2002
Baldur’s Gate 3: The Black Hound – volné pokračování slavné série – zrušeno 2003
Fallout 3 – další RPG hra se světa po atomové válce – 2003
Některé z her se snad dál připravují, ovšem pod křídly jiných společností.
Poslední dokončenou hrou se stala hra Lionheart: Legacy of the Crusader (2003) z alternativní minulosti Země, kde došlo k uvolnění magických sil a fungují zde kouzla. Slibně rozběhnutý příběh se však zhruba v polovině zvrhá v jakousi „diablovku“. To hovoří o spěchu se kterým byla hra uvedena na trh.Časté chyby a ona uspěchanost udělaly z této hry patrně nejhorší dílo pod kterým je Black Isle podepsána.
V září roku 2003 se osud Black Isle Studios uzavírá. Firma Interplay, pod nimiž vývojářský tým působil, se rozhodla že problém klesající kvality her vyřeší rázně. Studio bylo zrušeno. Programátoři se rozprchli po světě a zanechali po sobě památník ve formě úžasných her. Na věčnou paměť geniálního inventora her nám zůstanou herní skvosty: ságy Icewind Dale a Baldur’s Gate. Které se hluboce vryly všem fandům her na hrdiny do srdce. Ostatně jen málo z hráčů RPG se s jejich výtvory nesetkalo. Byli to právě oni, kdož navázal na slavnou tradici dungeonů a povznesl RPG zpět k výšinám.
Přidejte odpověď