Válečník – recenze

Miroslav Žamboch
Veterán 3
Triton 2022

Epický příběh ze světa, který jako první mohl vyprávět seržant Lancelot spěje ke svému konci. Po více než dvou stoletích od doby, kdy pustinu pokořil právě legendární Seržant, se zemí plnou magie probíjí tanková jednotka kapitána Bronštejna.

Na rozdíl od druhé, začíná třetí kniha přesně tam, kde předcházející skončila. Kapitán a Válečník tak vyprávějí jednolitý příběh, na jehož předělu stojí vzpoura plukovníka Doggersiho vůči zbytku armády ovládané čaroději. To je ten okamžik, kdy se Max Bronštejn vydává spolu se svou jednotkou a civilním doprovodem vstříc pustině, aby překonal Kouřové hory a předal zprávu o spiknutí čarodějů, kteří si chtějí podmanit celé lidstvo.

big valecnik RTy 488212Miroslav Žamboch vystavěl fungování svého světa naprosto skvěle. Zákonitosti fungování magie a techniky má propracované opravdu dokonale. Na jedné straně mágové a jejich síla, na straně druhé ochranné kameny, které svého nositele mohou před magií chránit. Technika, která může být jen tak složitá, aby nepřekročila Chandrekosovu mez, za kterou může fungovat právě jen díky magii. Tyhle zákonitosti jsou stavebním kamenem celého prostředí a pokud se zdá, že právě probíhající události jdou trochu proti nim, přispěchá autor s vysvětlením, které je zcela akceptovatelné.

Sám kapitán Max Bronštejn prošel od počátku své vojenské cesty pochopitelným vývojem. Od pěšáka, kterého skoro nebo možná doopravdy zabily skákající miny, a který svá zranění přežil jen díky náhodě, se stal velitelem, který nese odpovědnost za své muže i techniku a nejednou musí činit těžká rozhodnutí. S každým dalším střetem, každou další bitvou se tak stává tvrdší. Tak rozsáhlý příběh by pochopitelně jedna postava ale neutáhla, a proto jsou po jeho boku i další, které příběh dotvářejí. Navíc se z minulosti se vynořují události a znalosti, které současný děj dotvářejí.

Epičnost celého příběhu je mu ale občas i na škodu. Dle mého názoru se autor svým světem někdy nechá až příliš unést a věnuje pozornost a nezanedbatelné množství stránek i věcem, které pro samotný příběh nemají až takovou cenu, nebo by se daly shrnout kratší formou. Až často se tak hrdinové na cestě skrz Kouřové hory zabývají magickými ději, které jim autor staví do cesty, a jejichž informační hodnota v je v celkovém kontextu minimální. Samotné pozadí událostí, to, proč se odehrávají právě tak, jak je popisováno, je však naprosto v pořádku. Stejně tak věrohodně působí bitvy a souboje vedené za pomoci magie.

Závěr knihy je pak stejný jako její větší část – temný a krutý, plný smrti a umírání. Nikdo nemá jistotu, zda nebude další obětí, naděje a beznaděj tak jdou ruku v ruce. Samotný závěr pak celému příběhu dělá opravdovou čest.

Stará tajemství vyplula na povrch a přinesla s sebou zkázu pro celý lidský svět. Max Bronštejn se svou tankovou rotou v poslední chvíli opouští krvavou řež bratrovražedného boje dříve spřátelených armád a snaží se probít zpět do civilizace, aby přinesl záchranu, nebo alespoň naději na ni. Jediná cesta vede oblastmi, kde magie proměnila vše živé i neživé, kde člověk bez ochrany masivního pancíře nemá nejmenší šanci přežít. V zádech má tisíce pronásledovatelů vedených čaroději – pohrobky dávné minulosti. Na hrstce odhodlaných závisí osud světa lidí. (anotace)

Vydáno: 2022, Triton

Počet stran: 496
ISBN: 978-80-7684-029-4