Temné blues v New Orleans – recenze

František Kotleta
Epocha 2022

Paranormální detektiv Tomáš Kosek má problémů víc než dost. Nejenže dluží CIA službičku a musí pro ni vyřešit, proč se z amerických mariňáků stávají zombie, ale má na krku i pár hladových naštvaných démonů a bohyně, které získaly prastarou magii. K tomu mocného sumerského démona, jezinky a starou dobrou babu Jagu. To však není nic proti tomu, že se mu místo dcer mají narodit dvě děsivé zrůdičky. Ale kdo jiný by si s tím měl poradit než právě on?
František Kotleta se vrací k jedné ze svých nejúspěšnějších literárních postav a je to jízda víc než podařená. (anotace)

Temne blues v NewOrleansChlapci a děvčata z NCIS mají problém. Někam se jim při běžném pochodovém cvičení ztratilo sto padesát mariňáků a přes všechny moderní systémy a znalosti je nejsou schopni najít. A to je prostor, kdy dostává příležitost agent CIA Jim Morrison a jeho český parťák Tomáš Kosek. A tak zatímco večer plyne v oblacích cigaretového kouře, dobrého rumu a neméně dobrého blues, další den začíná v bažinách, kde by se kromě krokodýlů měla toulat i jednotka vojáků. První magická eskapáda na sebe nenechá dlouho čekat a brzy jde do tuhého. Koska a jeho parťáky tak čeká nelehká cesta, které ho zavede na pár hodně zajímavých míst, většinou s hodně zajímavou historií.

Úvodní příběh, který dal knize i název, ji rozjede neskutečným tempem. Kotleta hraje svoje magické blues a všechno ladí do poslední noty. Během několika okamžiků dokáže z poklidu vrhnout své hrdiny přímo do akce a dalšího nebezpečí. Je jedno, jestli se Kosek skoro brodí bažinou u New Orleans, čelí dávné magii v šumavském hvozdu, v rozpálené poušti nebo na ostrově v Indickém oceáně, vždycky je jeho příběh napínavý, plný krve a magie, včetně té nejmocnější, sexuální. Jeho příběhy jsou postavené na myšlence, kterou autor prozrazuje na předsádce knihy – Jak by to vypadalo, kdyby to byla a pravda, kdyby vúdú, candomlbé a další magické systémy skutečně fungovaly tak, jak jejich vyznavači věří. A díky tomu neskutečně dobře funguje i celá kniha. Nikde čtenář nemá pocit, že je to už příliš anebo přitažené za vlasy. Všechno prostě jede na plný pecky.
Tam, kde je potřeba, hodí autor nějaký fórek nebo hlášku, sem tam se trefí do nějaké té „celebrity“ a tím lehce odlehčí atmosféru. Dělá to ale celkem citlivě a kniha tak není „přehláškovaná“. Z druhé strany, dokáže do textu vpašovat i vážnější témata nebo myšlenky.

Z mého pohledu ušel František Kotleta s Tomášem Koskem kus cesty a tahle kniha je ze všech čtyř ta nejlepší. Možná by se dalo napsat, že dospělejší. Vždyť za těch deset let od vydání Příliš dlouhé swingersparty musel i on učinit nějaký progres.

Autorův doslov je pak hodně sympatickou tečkou na závěr a rozhodně by neměl být čtenářem vynechá. K jeho konci jsem byl skoro až dojatý. Buď jak buď, doufám, že příznivci Františka Kotlety si budou tohle temné blues broukat hodně dlouho. Protože, jak praví anotace: František Kotleta se vrací k jedné ze svých nejúspěšnějších literárních postav a je to jízda víc než podařená. Amen

Hodnocení: 99% ne, kecám, jasně že 100%

Vydáno: 2022, Epocha (ČR)

Počet stran: 416