Svět v bouři [recenze]

Kristýna Sněgoňová
Epocha 2022

Po mnoha letech nevědomosti a strádání se dal svět konečně do pohybu. Lidé schází na zem, mezi ty, které kdysi opustili, a stvůry z cizí planety. Aby se Země znovu stala bezpečným domovem, je třeba odhalit všechna tajemství zrůd i lidstva, které ta svá v době chaosu pečlivě ukrylo. Plán na záchranu světa existuje, cesta však nebude snadná a ti, kdo se po ní vydají, budou za každý krok platit krví. Třetí díl postapokalyptické série Města Kristýny Sněgoňové odhalí další střípky světa, který učaroval tisícům čtenářů. (anotace)

Svet v bouriDěj závěrečné knihy trilogie o městech v oblacích a zničeném světe pod nimi začíná nejlépe, jak může. Totiž na místě, kde ta předchozí skončila. Čtenář tak má pocit jasné návaznosti a nemusí tápat. Jenže to trvá jen pár stránek a děj se přesune o pár tisíc kilometrů severněji.
Island je totiž díky své poloze místem, které si s nejmenšími ztrátami poradilo s xenorgany (pro jiné s céčky, návštěvníky nebo zrůdami) a i když i on má svoje oblačné město, vybudované stejně tak, jako spousta dalších nad evropským kontinentem, zůstali lidé žít přímo i na jeho povrchu. V přírodě sice drsné ale přesně tak, jako jejich předci po staletí, ještě před pádem civilizace, jak jí známe. Přesto i tady začíná být nebezpečno. Z pevniny připlouvá stále více uprchlíků, kteří chtějí do bezpečí oblačného města. Politické vedení ostrova není v řešení imigrantské krize zcela jednotné, ale jediná událost, která přeroste v tragédii, rozhodne. Přednost jednoznačně dostává bezpečí města. A nejenom před uprchlíky, vlastně před všemi, co jsou na povrchu.

Islandský Grindavík je zcela jiné město, než bylo to císařské nebo slovanský Visegrád. Díky své odlehlosti a stále funkční geotermální elektrárně si uchoval daleko víc ze života před Nanebevzetím, stejně jako možnost přímého spojení s Archou. A v tuto chvíli se začíná odehrávat počátek plánu, o němž padla již zmínka na poslední stránce románu Město v oblacích – začíná se hrát o Znovuosídlení.

Na scéně se znovu objeví stáří známí ze Země v troskách, aby se spolu s islanďany vydali na nebezpečnou cestu. A autorka jim to nijak neulehčuje. Do cesty jim kromě možnosti setkání se s xenorgy staví i další překážky. A právě v těchto chvílích se vyprávění valí neuvěřitelnou rychlostí kupředu, napětí by se dalo krájet a několik desítek stran v kuse je to neskutečná jízda. Další várku napětí pak servíruje v samotném závěru, kdy se lidé (samozřejmě jen ti, kteří přežili) pokoušejí splnit daný úkol.

Jednotlivé postavy pak nejsou vykresleny jen jako lidské stroje plnící svoji misi. Každý z těch opravdu důležitých má své vnitřní touhy, sny a strachy. Jejich jednání prochází vývojem společně s tím, jakému nebezpečí čelí, co nového ze zničeného světa poznají. A v tomto ohledu kniha funguje dobře.
Stejně dobré je, že se čtenáři dostane vysvětlení, jak se vlastně céčka dostala na Zemi a jak funguje jejich společenství.

Co mi ale vadilo už v předchozím dílu, je někdy až přílišná samoúčelnost některých situací. [možný spoiler]Island zažívá až po 170-ti letech od Nanebevzetí největší příliv uprchlíků. Jak by asi vypadaly lodě bez údržby po takových letech v opuštěných přístavech? Nejakčnější části knihy, po setkání s Miou z Wolfsbergu, předchází ne úplně logický výběr cesty na jih. Nejspíš jsem v textu přehlédl, proč transportéry jedou jakousi neudržovanou stezkou, když se pak, aby Komorowski a spol unikli dalšímu střetu, relativně snadno zbaví pronásledovatelů, vycouvají na i po všech těch letech slušnou silnici a v pohodě se dostanou až na dohled svého cíle. Navíc, ani tak zkušený průzkumník jako je Komorowski, nevycítí po tisíci cestách na povrch velmi zřejmé nebezpečí.

A stejně jako v předchozím dílu mi nedávalo smysl i několik detailů, které úplně neladí s dobou, kdy se města zvedla do oblak. Lidé v té době byli schopni pomocí meziplanetárních bran cestovat nebo posílat materiál. Na schodišti Archy, největšího hi-tech místa, které byli lidé schopni postavit, ale svítí staré vláknové žárovky. Stejně rozporuplně působí kopule u výstupů z měst, které jsou vyrobeny z pancéřového skla, ale ulice jsou dlážděné kočičími hlavami.

Místy to vypadalo, že se blíží soudný den a celé lidstvo se opravdu ocitlo na hraně zítřka.

V konečném soudu je Svět v bouři řemeslně dobře napsaná kniha a přeci jen lepší než předchozí díl, ale na laťku, jakou nasadilo Město v oblacích bohužel nemá. Uvidíme ale, co bude dál. Protože, jak říká prezident Islandu Rauor Einarsson na posledním řádku knihy: „… Teprve teď všechno začíná.“

Název:               Svět v bouři
Autor:                Sněgoňová Kristýna
Žánr:                  sci-fi