Recenze: Vlado Ríša (ed.) – Andělé a démoni

Andělé a démoni

Antologie – editor Vlado Ríša
Golem Ríša a časopis XB-1 – 2023

Dlouhých sedm let trvalo, než se sbírka fantasy povídek Andělé a démoni mohla dostat mezi čtenáře. Za tu dobu některé povídky poztrácela, další se však přidaly, některé pak dle anotace jejich autoři přepracovali do lepší formy. V magii je číslo patnáct považováno za číslo štěstí, a právě tolik povídek čeká za originální obálkou Dana Růžičky na své čtenáře.

andele a demoni
Andělé a démoni

Knihu otevírá povídka Zlatý oblak, černá voda Františky Vrbenské a rozhodně se jednalo o dobrou volbu. Hned na začátku totiž dostane čtenář výborný příběh, jehož velkou devizou je skvěle vykreslené orientální prostředí, s typický chováním místních obyvatel, které je ovlivňováno náboženstvím i prostou pověrčivostí, intrikami a je svázáno mnoha tradicemi. Navíc si autorka dokáže pohrát s jazykem a některé její opisy jsou vyloženě poetické. Samotný děj překvapivý lehkým mísením žánrů i neočekávaným závěrem.

Jablko hříchu Karla Doležala pak začíná odlehčeně, kdy se autobusové zastávce dostane do „křížku“ ďábel se skinheadem. Propracovaný příběh, ve kterém satanisty i křesťany čeká nejedno překvapení. Pardubice tak zažijí dokonalou kooperaci ďábla a anděla, s pointou v samotném závěru. Oproti tomu takový Hřbitov andělů patří rozhodně k těm vážnějším příběhům a jeho autorka Markéta Gajdošová ho podává až snad s existencionální naléhavostí. Alespoň zpočátku hodně akční jízda Andělé, ďáblové a démoni přivádí na scénu trojici hrdinů z té temnější části spektra. Kulisy svého světa Ondřej Rindt vystavěl velmi věrohodně a dokázal bych si v nich představit i příběh o délce románu. Inkvizitor používající bojový krucifix, jeho pomocník chystající se podpálit hranici plamenometem a další libůstky příběh příjemně ozvláštňují. Z některých povídek jsem měl pocit, že jsou psané trochu „na sílu“, aby zapadly do daného tématu. U téhle to ale neplatilo.

Drobná krutost je první povídka v řadě, která zcela opouští jakoukoli inspirační spojitost s naším universem a je čistou fantasy, prostou vlivu klasického pojetí andělů či démonů. Knihu to pošle o level výš, protože příběh Lucie Lukačovičové se řadí k tomu nejlepšímu, co celá sbírka nabízí. Stejně dobře se čte ale i Milost není možná a možná to není náhoda, že i příběh, který dodala Hanina Veselá, je z čistě fantasy světa. Líbil se mi jazyk a příměry, které používala, stejně jako její hrdinka Gabriela – Démonobijka.

Tomáš Bandžuch popsal Švejkovy nehody ve vlaku a inspiraci našel u oné slavné scény s ruční brzdou. Tahle povídka mě bavila tak, že jsem si u ní ani nestihl napsat jakoukoli poznámku. Autor skvěle zachoval jazykovou poetiku díla Jaroslava Haška a pokaždé, když promluvil Švejk, vybavil se mi přiblblý, dobrácký úsměv Rudolfa Hrušínského. Spojení doby Rakousko-Uherské monarchie a světa plného démonů zastávajících běžné lidské posty bylo dokonalé. Kdyby šel v tomto duchu převyprávět celý Švejkův osud, jednalo by se určitě o zajímavou alternativu.

Úmyslně jsem nezmínil kompletní patnáctku povídek, ale jednu, která knihu uzavírá, zmínit rozhodně musím. Mám rád styl, jakým psala Jana Rečková. Její příběhy, ať už povídky nebo romány, byly občas těžko postižitelné, ale nikdy jim nechyběla originalita. Autorka zkrátka dovedla uchopit jakékoli téma a přizpůsobit ho svým představám. Ale vždy tak, aby pochopil i čtenář. A taková je i Kára z očistce, kdy na ploše pouhé povídky vybudovala kulisy rozlehlého světa, zaplněné spoustou zajímavých postav a charakterů. Rozhodně se tak jedná o více než důstojné zakončení celé knihy.

Ostatně, v celé knize se rozhodně nesetkáte s povídkou, která by vypadala amatérsky, nedotaženě, nebo jak se říká, byla šitá horkou jehlou. Stejně tak se nepotkáte s příběhem, kdy by autor nedokázal čtenáři zprostředkovat svůj záměr. Rozhodně ale lze najít rozdíl ve čtivosti jednotlivých příběhů, kdy na mne osobně některé povídky  působily těžkopádněji než ty druhé. Obecně lze říci, že daleko lépe dopadly ty, které se co nejméně držely zažitého vnímání andělů a démonů (ďáblů), jako bytostí vycházejících z tradičnější náboženské představy. Na tomhle místě si ale říkám, jestli není mé hodnocení ovlivněno mým ryzím ateismem. Díky Bohu za něj. Jiní čtenáři to pak mohou vnímat přesně naopak. V každém případě se čtenáři do rukou dostává zajímavá sbírka příběhů, které rozhodně stojí za přečtení.

Obsah:

Františka Vrbenská – Zlatý oblak černá voda
Karel Doležal – Jablko hřichu
Šárka Glasslová  – A žily šťastně
Vlado Ríša – Anděl, démon a já
Markéta Gajdošová-Hřbitov andělů
Ondřej Rindt – Andělé, ďáblové a démoni
Anna Winterová – Město z prachu
Lucie Lukačovičová-Drobná krutost
Tomáš Bandžuch – Švejkovy nehody ve vlaku
Julie Nováková – Cesta do pekel
Hanina Veselá – Milost není možná
Petra Lukačovičová – Přízrak a básnířka
Dan Tučka – Velký bůh Propasti
Monika Freyová – Stránky jejich životů
Jana Rečková – Kára z Očistce

Česká fantasy antologie Andělé a démoni ušla strašně dlouhou cestu od zadání k vydání. Původně ji v roce 2016 připravovalo nakladatelství Straky na vrbě s editorem (tehdy) Martinem Darionem Antonínem (nyní Martina Darian Antonín).
Pěkně se tehdy sešly povídky – a bohužel taky komplikace. Když už se je podařilo odstranit, udeřil Covid a pak následoval útlum knižní produkce…některé z povídek si publikovali trpělivost pozbývající autoři jinde, editor i nakladatelství na knihu rezignovali.
Zůstala bezprizorná … přesněji řečeno dokud se jí neujal nakladatel a editor Vlado Ríša, který soubor doplnil o povídky zbrusu nové, plus několik původních, přepracovaných do ještě lepší formy.
Knížka míří do tiskárny, je tedy vítězně v cíli – spojenými silami nebes i podsvětí; v sebevědomé originální vizáži s novou obálkou Dana Růžičky a na 352 stranách vám nabídne povídky těchto autorů:
Františka Vrbenská, Karel Doležal, Šárka Glasslová, Vlado Ríša, Markéta Gajdošová, Ondřej Rindt, Anna Winterová, Lucie Lukačovičová, Tomáš Bandžuch, Julie Nováková, Jana Doležalová,Hanina Veselá, Dan Tučka, Petra Lukačovičová, Monika Freyová, Jana Rečková.

Knihu lze zakoupit: Vesmírný koloniál

vesmirny kolonial
Vesmírný koloniál