Recenze: Ondřej Neff – Ostrov nesmrtelných

Ostrov nesmrtelných
Ostrov Nesmrtelných

Ondřej Neff
Arkádie 6
Mystery Press 2023

V poslední době jsem se s dílem Ondřeje Neffa střetl dvakrát. Po dočtení marsovské Operace Armagedon převládalo lehké rozčarování díky předvídatelnosti osudu jedné z hlavních postav a uspěchaného, možná odbytého, závěru knihy. Naopak naději na světlé zítřky vykřesala výborná měsíční povídka v XB-1 6/2023. Ostrov nesmrtelných, ve skvělé úpravě pevné vazby, jsem otevíral s poměrně jasným očekáváním.

Ostrov nesmrtelných
Ostrov Nesmrtelných

Hned na úvod patří důležitá poznámka, že se jedná o samostatný román. Ani Pokud tak nemáte žádnou zkušenost s jinými knihami cyklu o měsíční Arkádii, můžete po téhle klidně sáhnout. V průběhu děje se objeví sice několik odkazů k předchozím příběhům, ale pokud by je autor nevypíchl v poznámce pod čarou, vůbec by to čtenář nejspíš nezaregistroval.

Starožitník Kuba Nedomý a jeho kyborkský společník Dědek Čuchák už drahně let provozují v měsíčním habitatu Arkádie svůj krámek se zaručeně pravými měsíčními artefakty, některým sice za ta léta pomohli k autentičnosti ve své dílně za obchodem, ale na to se historie neptá. Jeden z nejmytičtějších artefaktů jim však uniká. I přes opakované výpravy a slibné stopy nedokázali nikdy najít starou závrtnou čínskou pevnost jménem Ostrov nesmrtelných. Po mnoha letech se ale zdá, že nejnovější stopa může přeci jen k jeho objevení měsíční starousedlíky dovést. Sotva se však tato možnost naskytne, začínají se řetězit události, které jdou ruku v ruce se změnami, jež se v posledních letech na Měsíci udály.

Zemskou oběžnici totiž stále více ovládají soudluzi a jejich hnutí, jejichž jedinou touhou je odčinit Dluh, který dle jejich ideologie mají vůči Zrazené Zemi. A této ideologii se postupně podřizuje veškerý lunární život. Vše je navíc umocněné Oblakem Bagdádského kalifátu, který se vznáší nad Arkádií a svými chapadly jí připravuje nejen o energii ale i samostatnost.

Přes pomalejší rozjezd v samotném úvodu, se kniha poměrně záhy dostane do velmi slušného tempa. Čím víc čtenář toho o fungování a pozadí Arkádie zjistí, tím lépe se čte. Takže ano, znalost předchozích knih může být výhodou. Sám jsem ale četl jen ta nejstarší vydání, před spoustou let, takže ta znalost opravdu není potřeba. Z téhle strany pohledu se tak bude jednat o objevování zcela nového světa, což vůbec není na škodu.

Ondřej Neff má svůj měsíční svět plně pod kontrolou. Za ta léta, co se v něm spolu se svými čtenáři a hrdiny pohybuje, tu není prostor pro nějaké nelogičnosti nebo nedostatky. Autor tak má k dispozici promakané kulisy pro hodně dobře rozehraný příběh, který se několikrát stočí nečekaným směrem a jeho původní cíl tak nemusí být tečkou na konci. Ústřední dvojice hrdinů je spolu už tak dlouho, že interakce mezi nimi prostě nemá chybu. Dědkovo věčné „Hu“ zazní vždy v pravou chvíli, i když Kuba už je na něj chvílemi lehce alergický. Ovšem není to jen o těchhle dvou starých prospektorech. Celkem pochopitelně je příběh doplněn spoustou více či méně důležitých postav, které jej dotváří, třeba i jen tím, že ve správný čas zemřou.

Za své těžce vydělané peníze tak dostanete knihu, která je ukázkou naprosto dokonale odvedené řemeslné práce, jak samotného Ondřeje Neffa, tak Karla Jerie, který jí ilustroval. Právě jeho ilustrace jsou takovou příjemnou třešinkou na onom příslovečném dortu. Ondřej Neff prostě psát umí a jak sám přiznává (rozhovor XB-1), Arkádie je jeho srdcovka. Nejspíš i proto je tato kniha o několik stupínků lepší než v úvodu zmiňovaná marsovská tečka. Za sebe doufám, že tohle nebyl poslední výlet na přivrácenou stranu Luny.

ondre neff jpg
Ondřej Neff

Koncem 20. století zbudovali Číňané na Měsíci závrtnou pevnost Ostrov nesmrtelných. Starožitníci Kuba Nedomý a jeho druh Dědek Čuchák s podporou wudanské bojovnice Su Wang-li po téhle záhadě marně pátrali, až vše upadlo do zapomnění.
Při tom by i zůstalo, kdyby Bagdádský kalifát neumístil nad měsíční habitat Arkádii svůj Oblak a pomocí chapadel z ní nevysával čím dál větší kvanta energie. To, co nejdříve vypadá jako předmět zájmu milovníků historie, se náhle stává klíčem k dalšímu osudu měsíčních habitatů.
Karty jsou rozdány tak, že Bagdádský kalifát vyhraje a Měsíc ovládne. V cestě jeho plánům už stojí jen tvrdohlavost Kuby Nedomého a neobyčejné vlastnosti kyborga Dědka Čucháka, napůl člověka a napůl robota s mozkem napojeným na lunární informační síť.
Zvítězí zrada a prodejnost zbabělců, nebo důvtip podpořený mečem zkušené bojovnice?

Série: Arkádie (Ondřej Neff) 6.
Vydáno: 2023, Mystery Press