Recenze: Martha Wells – Výpadek systémů

Výpadek systémů
Výpadek systémů

Martha Wells
Z deníků Robokata 1
Fobos 2019

Martha Wells je na wiki i v krátkém medailonku na obálce knihy představována hlavně jako autorka mnoha fantasy románů pro dospělé i pro mládež. Tak si dáme místo meče a magie dáme sci-fi novelu o jednom robotovi, který dokáže haknout sám sebe.

Výpadek systémů
Výpadek systémů

Od začátku je totiž jasno. Hned v první větě. Robokat se naboural do svého vlastního řídícího centra, což mu poskytuje nevídané možnosti. Namísto dráhy masového vraha si však zvolil cestu seriálového fanouška. Navíc mu to dává nebývalou volnost pro vlastní rozhodování. Podaří se mu tak zachránit dva členu týmu svých klientů, i když mu přichází trochu protichůdný příkaz.

Uvědomění si sebe sama mu sice skýtá spoustu možností a výhod, ale v blízké interakci se skupinou lidí, zvlášť bez svého ochranného brnění, mu zároveň hrozí nebezpečí, že bude prozrazeno jeho uvědomění si sebe sama. Nejraději tak skrývá své pocity za neprůhledným hledím přilby. Jenže problémy jeho klientů se začínají kupit a výpadky systémů začínají přímo ohrožovat jejich existenci. Chybějící mapové podklady jsou tak jen prvním problémem z mnoha.

Autorka dala svému částečně anorganickému hrdinovi do vínku nadhled, zálibu v seriálech, povahu částečného salámisty ale také tvora, který přece jen cítí i velkou dávku odpovědnosti za své klienty. Častokrát tak musí balancovat mezi nově nabitou svobodou mysli a povinností, která je mu už jen částečně vtisknuta díky naprogramování. Jeho úvahy jsou pak psané s lehkým nadhledem, se snahou o odlehčení děje, které většinou funguje. Po x-té zmínce o jeho zálibě v televizních seriálech už je to ale horší.

Vzhledem k rozsahu knihy, čtenář za své peníze dostane něco málo přes sto dvacet stran textu, jsou charaktery ostatních postav, až na dvě výjimky, spíše jen lehce načrtnuté a ani samo prostředí neznámé planety nehraje zase až takovou roli. Na druhou stranu, díky rozsahu knihy, se čtenář nemusí bát jakýchkoli hluchých míst nebo nudných pasáží. Kniha je tak odpočinkovou záležitostí na delší odpoledne a večer, její děj bez zaškobrtnutí míří kupředu, ke konci, který není zase až tak nepředvídatelný a je jen otázkou, kdo všechno se ho dočká.

Nebula, Hugo, Locus – tři nejslavnější a nejprestižnější žánrové ceny, které Výpadek systémů v rozmezí dvou let získal jako novela roku, by měly být zárukou opravdu silného příběhu. Pravdou ovšem je, že jsem ho spíše vnímal jako prolog k dalším dobrodružstvím, ve kterých se snad naplno rozvine potenciál, jež zde byl spíše jen naznačen.

Hodnocení: 60%

Martha Wells
Martha Wells

V budoucnosti, která je ovládána technologickými korporacemi, musí být všechny vesmírné mise podpořeny a placeny všemocnou Společností. Výzkumné týmy jsou doprovázeny bezpečnostními androidy, které ovládá Společnost. Nicméně, pokud je svět budoucnosti založen na faktu, že vždy v soutěžích vyhrává nejnižší možná cena, bezpečnost nebude hlavní prioritou. Na vzdálené planetě pracuje tým vědců na povrchových průzkumech za bedlivého dohledu Společnosti. Ta má na místě droida, který ovšem hackoval vlastní systém, nabyl vědomí a nyní se identifikuje jako Robokat, byť zatím relativně v tichosti. Zatím pouze pohrdá svými lidskými stvořiteli a jediné co si opravdu přeje, je tiché místo daleko od lidí, kde by mohl přemýšlet nad svou vlastní existencí. Nicméně jeho plány jsou narušeny, když zmizí druhá z probíhajících misí. Tým vědců a Robokat musí zjistit pravdu. Vydávají se tedy na cestu…

Série: Z deníků robokata 1.
Vydáno: 2019, Fobos
Originální název: All Systems Red, 2017