Recenze: Leoš Kyša – Sudetenland

Sudetenland

Leoš Kyša
Vendeta 2023

Mladý novinář z provinční ostravské redakce Mladé fronty přijíždí do Bruntálu, aby v hektických měsících po sametové revoluci a v době před svobodnými volbami vyzpovídal místního šéfa Občanského fóra. To ještě zdaleka netuší, že shromáždění sudetských Němců zcela zaplní bruntálské náměstí a dá tak vzpomenout na den, i slovy jednoho z řečníků, kdy naposledy bylo toto náměstí plné lidí. Tenkrát se psal rok 1938 a sedmého října k nim promluvil sám vůdce. Daniel Lichke netuší ani, že současné shromáždění rozežene skinheadská bojůvka a že sám dostane solidní nakládačku, jakou snad nikdy nezažil. Jediným světlým bodem náročného dne tak je jeho seznámení s dvojicí servírek z místní hospody a společná koupel ve vaně na bittmanově statku.
Další den však přinese další nečekanou událost. Vraždu bývalého inspektora gestapa, která spustí lavinu událostí, jež pro místní starousedlíky i mladého novináře mohou skončit všelijak.

sudetenland
Sudetenland

Nepředpokládám, že by si většina fanoušků knih Františka Kotlety nechala Sudetenland ujít, i když, jak proklamoval i samotný autor, tohle není kotletovka (ať už ten výraz znamená cokoli). Rozhodně si ale kniha po celou dobu udržuje velmi svižné tempo, jak jsme od kotletovek zvyklí.

Sudetenland je anoncován jako detektivka. Ale proto, že nejsme svědky klasického policejního vyšetřování, protože pro příslušníky, stále ještě Sboru národní bezpečnosti, je vrah identifikován a zadržen nedlouho po činu, má do klasické detektivky daleko. Daniel Lichke, za pomoci jedné ze servírek, která je zároveň nejmladší členkou nejstarší a nejváženější starousedlické sudetské rodiny, musí zpočátku hlavně rozplétat rodinné a historické vazby, které i čtyřicet pět let po skončení druhé světové války hrají velmi důležitou roli.

Osobně jsem daleko víc, než ono pátrání po skutečném vrahovi vnímal, jak autor obnažuje pocity lidí, kteří sice neodsunuti zůstali žít v domovině svých předků, ale zároveň se po desetiletí stali občany druhé kategorie a jak jim náhle nabytá svoboda dává nebo nedává možnost volby, zda pokračovat tam, kde kontinuitu jejich osudů přerušil konec války, nebo se obrátit k budoucnosti, jako možnosti nového, jiného začátku.

Ačkoli se vyhýbám anotacím, nešlo v mé sociální bublině uniknout minimálně podtitulu knihy, jež zní Sametová revoluce ve světě, kde neproběhl odsun Němců. Od té chvíle mi šrotovalo v hlavě, jak se k tomu autor postaví a jakého výsledku se dobere. Dle mého názoru se dobral k tomu nejpravděpodobnějšímu z pravděpodobných scénářů. A i když je ten podtitul lehce zavádějící, ve své fabulaci se dostal nejspíš k pravdě hodně blízko.
Je totiž až neuvěřitelné, jak je téma odsunu sudetských Němců, popřípadě dekretů prezidenta Beneše, i v dnešní době neuvěřitelně třeskuté. Stačí si jen vzpomenout, jak právě tohle téma využil při první přímé volbě Miloš Zeman. Ale nezabíhejme do reálné minulosti. Ta Kyšova je naštěstí alternativní.

Každou kapitolu uvozuje úryvek z dobového tisku, který následující text lehce uvede do souvislostí. Čtivosti napomáhá i autorova novinářská minulost, díky které je příběh polistopadového novináře prodchnut velkou dávkou věrohodnosti. Navíc, jak praví v krátkém dovětku, … a lidé, kteří se zde objevili, skutečně žili, či stále žijí mezi námi. Docela by mne tak zajímalo, kdo z nich se dokázal v textu najít a poznal sám sebe.

Na závěr malé upozornění. Od začátku knihu čtěte velmi pozorně, zvláště tam, kde se rozkrývají rodinné vztahy Kláry Bittmanové a její rodiny. Sám jsem se v těch příbuzenských svazcích trochu ztratil a musel se k nim vrátit. Kdo je kdo a kdo byl kdo tady totiž hraje poměrně podstatnou roli.

Nevím, jestli je Sudetenland ta nejdiskutovanější kniha současnosti, jak se objevilo na jedné z FB stránek, ale je to kniha zatraceně dobrá, která se po oťukávacím začátku dostane velmi rychle do tempa a poměrně úspěšně nutí čtenáře, aby jí hned tak neodložil. A až jí po dočtení bude moci odložit, nejspíš ho bude nějakou dobu nutit přemýšlet nejen o historii …

leos kysa
Leoš Kyša

Na Bruntálsku je zavražděn bývalý inspektor Gestapa a jeho smrt otevírá staré křivdy a dávná tajemství. Podmanivý příběh z alternativní reality napsal Leoš Kyša, známý pod pseudonymem František Kotleta. Vydejte se do Československa na počátku devadesátých let, které je jiné, než si pamatujete.

Blíží se první svobodné volby v Československu po pádu komunistického režimu a v pohraničí to vře. Více než milion Němců, kteří zůstali v česko-polském pohraničí po zastaveném odsunu, se hlásí o svá politická práva. V Praze se obávají návratu komunismu a v Bratislavě začínají snít o silné autonomii. A nezapomeňte, že dojde k vraždě…

Jak by vypadal příběh Československa po sametové revoluci, kdyby neproběhl kompletní odsun sudetských Němců? V této knize najdete jedinečný pohled na historii, která se sice nestala, ale přesto před vámi ožívá. Příběh je inspirován skutečnými místy a osudy.

Vydáno: 2023 , Vendeta
1. vydání originálu: 2023
Počet stran: 288