Recenze: Kristýna Sněgoňová – Na konci vesmíru (Legie 09)

Na konci vesmíru

Kristýna Sněgoňová
Legie 09
Epocha 2023

O nekonečnosti vesmíru se dají vést pozoruhodné vědecké disputace. Je ale ověřeným faktem, že posádky Vzdorující, tedy Kraksny, se až na jeho konec takřka dokázala dostat. Kapitán Moravec a jeho posádka se na tom nepravděpodobném místě ocitnou, protože se Apulunaš domáhá oplacení laskavosti, i když jí lidé dávno považují za splacenou. Přesto se rozhodnou vyhovět a na déle než celý pozemský rok se vzdálí od Legie, kterou v předchozím vyprávění konečně našli.

LEGIE IX na konci vesmiru front
Na konci vesmíru

Kniha uzavírající třetí čtvrtinu celé ságy začíná pěkně zostra. Zabíjení, krev, zuřivost a smrt. A v centru toho všeho je část lidské posádky Kraksny. První kapitola s lakonickým názvem Konec tak dává tušit, že ne všichni, pokud tedy vůbec někdo, se na palubu lodi vybavené tajnou rutašskou technologií, budou moci vrátit. Prvních pár stran je tak plných tušeného nebezpečí.

Autorka svým úvodem skvěle nahodí udičku, navnadí čtenáře a možná v něm dokáže vyvolat strach o jeho oblíbenou hrdinku. Vždyť na svojí cestě vesmírem už posádka poztrácela několik svých členů. Lze tak jen doufat, že se na následujících tři sta padesáti stranách podaří krutý osud nějakým zázrakem zvrátit. Jenže tohle je opravdu krutý vesmír.

Problém jakékoli série, které je psaná jako skutečný seriál s navazujícím dějem, může být, že se svým vyprávěním vrací s jistým časovým odstupem. Mnozí autoři to řeší jakýmsi shrnutím předchozího děje ještě před samotným začátkem nového dílu. Kristýna Sněgoňová tohle neřeší. Vystačí si jen s pár narážkami a několika vzpomínkami svých hrdinů. A přesto to v pohodě stačí. Naprosto lehce jsem se tak na Kraksnu nalodil spolu s její posádkou a vyplul na konec vesmíru. Až mne samotného překvapilo, jak snadné to bylo.

Po úvodu plném krve a násilí by možná mělo následovat „budování atmosféry“. Jenže následujících sto stran dopřává autorka svým hrdinům i čtenářům přece jen nějaké to uvolnění. Dopřeje jim tak nějaký ten relax při nakupování, nahodí pár pop(ne)kulturních hlášek, až se nejspíš v nejednom koutku oka zaleskne slza při vzpomínce na dojemné scény z Lásky nebeské. Jenže pohoda jako v Záhoří je jen předzvěst budoucí nepohody.

Když se tak po pohodové mezizastávce ocitne Kraksna na té správné planetě, kam jí Apulunaš poslal, a její posádka se dostane do akce, následuje několik desítek stran textu, kdy děj letí kupředu neuvěřitelným tempem. Navíc se Moravec a jeho přátelé setkávají s novým, hrůzu nahánějícím druhem, který si libuje v násilí a bolesti. A k tomu se jedná o Bytosti, jejichž jazyk nedokáže biočip přeložit, a tak čtenáře čeká i louskání pravého mimozemského jazyka. Místy je to docela výzva, a nutno dodat, že celkem originální. (Poznámka, kterou lze přeskočit: Nějak tak se asi cítila naše souška na základce, když se snažila rozluštit zachycený vzkaz psaný písmem, který jsme si sami vymysleli).

Všechno souvisí se vším. A tak i mimozemské komiksové porno může Moravcovi s Gerasimem pomoci v dost ošemetné situaci. To „ošemetné“ je svým způsobem eufemismus.

Tohle je prostě jízda.
Na konci vesmíru mne zase jednou donutilo hned tak knihu neodložit a číst dlouho do noci. Kniha sice odvádí kap. Moravce a další hrdiny od Legie a přímého boje za osvobození Země, ale rozhodně z ní nemáte pocit nastavované kaše. Duo S+K prostě ví, co dělá. Celá série tak neupadá do letargie a nudy. Je to prostě parádní vesmírné dobrodružství a ta nejlepší pozvánka k tomu, aby čtenář netrpělivě vyhlížel, až František Kotleta zažehne Plameny války.

kristyna snegonova nUk 11744 jpg
Kristýna Sněgoňová

Tak daleko jako tentokrát se posádka Vzdorující ještě nikdy nevypravila – mimo území enlilů, churitů a dalších velkých civilizací. Starý spojenec má však problém, a když o něco požádá vědec z prastaré rasy, po jejíž technologii pase váš největší nepřítel, neváháte ani chvíli. Obzvlášť pokud se na vás obrátí jako na svou jedinou naději.
Jenže tentokrát by se možná chvíle váhání vyplatila, protože tahle cesta vede k tajemstvím, která lidem otevřou naprosto nové obzory. A s nimi i nečekané hrůzy. Ale bez toho by to snad ani nebylo ono.
Zatímco se Legie připravuje na osvobození Země, kapitán Moravec a jeho posádka se musí vydat až na samotný konec vesmíru.

Série: Legie 9.
Vydáno: 2023, Epocha