Recenze: Kristýna Sněgoňová – Krev pro divoženku

Krev pro divoženku

Kristýna Sněgoňová
Epocha 2023

Eliška Blažková je speciál anebo vrána. První je odvozeno od toho, že je členkou Centrály speciálních činností, která má na starosti vše ohledně vílích zločinů, to druhé od toho, že její zaměstnanci vynucují dodržování Vranova zákona. Navíc je Eliška speciální i tím, že je nejmladší členkou v historii svého oddělení. Sice je Těrlicko periferie, ale i tak. Prostá rada, kterou dostává v začátcích od svého zkušenějšího kolegy pak zní: Nebuď blbá! K srdci si jí ale úplně nevezme, když se sama pokusí zadržet fyzicky mnohem statnější divoženku. Autorka tak předhodí svoji hrdinku krvelačné bestii, která se s ní vůbec nemazlí. To vše v rámci první kapitoly, která rozhodně dokáže čtenáře navnadit měrou vrchovatou. Úvodní kapitola tak rozjede knihu ve velkém stylu.

Krev pro Divozenku
Krev pro divoženku

Debutový román Kristýny Sněgoňové Krev pro rusalku byl pro mne osobně opravdová pecka a jak správně podotýká anotace krve divoženčiny, udělal z ní takřka přes noc hvězdu české fantastiky. Přesto jsem ale přistupoval k aktuální knize celkem opatrně, protože hned druhá autorčina kniha Zřídla nebyla to pravé ořechové. Možná i díky mému přehnanému očekávání. Jak už bylo ale zmíněno v úvodním odstavci, Krev pro divoženku se rozjela velmi podařeně.

Rok a čtvrt po událostech předchozí knihy se tak vracíme do poloviny osmdesátých letech minulého století, do světa, kde lidé a víly od nepaměti žijí vedle sebe. Jenže je to soužití podobné tomu, jako kdyby vedle obrovského stáda ovcí žila nebezpečná smečka vlků. Víly totiž žerou lidi a jejich představa o pořádné krmi sestává z flákoty syrového masa a sklenice krve, obojí nejlépe z lidského zdroje. I proto je tu Centrála speciálních činností, aby případné prohřešky proti soužití lidí a víl dokázala vyšetřit. Navíc je tu i Program, jehož členkou je i Eliška a její parťák. Ten má za úkol speciály zocelit a zvýhodnit je v boji proti fyzicky daleko vyspělejším bytostem.

Největším plusem knihy je prostředí, které autorka vytvořila. Některé víly jsou sice étericky krásné, ale ve své podstatě divoké, krvežíznivé a brutální. Jen díky vrozenému solitérství nedokáží ve větší míře spolupracovat a jsou tak odsouzeny trávit své životy na okraji lidské společnosti. A ta jim nic nedaruje. Jen plesnivé ubytovny, ghetta, život laciných děvek a tu nejhorší práci. Dalším kladem příběhu je pak i rozkrývání sociálního pozadí, které je mnohdy nové jak pro čtenáře, tak i pro hlavní hrdinku. Eliška tak poznává, že její viděný světa může být zkreslené a že pod povrchem dřímá další vrstva, kterou by měla odhalit.

Podstatou knihy pak není prvoplánová brutální řezničina. Když už k ní dojde a krev stříká z otevřených ran, děje se tak z logického důvodu, který má v ději své místo. Sice občas chvilku trvá, než ta která scéna zapadne na správné místo, ale nakonec si ho vždycky najde. Stejně s tím, jak se prohlubuje příběh a odhalují se nové skutečnosti, vyvíjí se i samotná hrdinka. Stejně jako Dominik Stolbenko v předchozí knize, musí i ona nakonec volit tu svoji stranu a přemýšlet o tom, jestli účel může světit prostředky za každou cenu.

Závěrem lze konstatovat, že se Kristýně Sněgoňové její druhý vstup do vílího univerza opravdu povedl. Nabízí v něm drsné pozadí životů takřka zotročených bytostí, neustálou pachuť lidského strachu i naději, že pokud už nemůže být lépe, nemělo by být alespoň hůře. Trošku depresivní ale rozhodně realistické. Kdo čeká happy end, měl by si uvědomit, kolik síly a jak ostré zuby víly mají.

A ke knize je krásná záložka!

A myšlenka na závěr: Pokud byl v první knize mužský hlavní hrdina, ve druhé žena, co takhle napsat třetí díl z pohledu nějaké té víly.

kristyna snegonova nUk 11744 jpg
Kristýna Sněgoňová

Rusalky, žínky, meluzíny, divoženky, magicky nadané bytosti žijící na okraji moderní společnosti a stále si strážící svá tajemství před lidmi. Jenže s lidmi se to má tak, že tajemství nesnášejí a chtějí zjistit i to, co by pro ně možná bylo lepší nevědět. Eliška Blažková slouží prvním rokem na malém slezském oddělení Centrály speciálních činností a její snahou je právě jedno tajemství odhalit. Jak to, že dokázala sama zabít divoženku? Kde se v ní taková síla vzala? A jak to změní křehké soužití lidí a víl?

Vítejte ve špinavém světě víl, krve, staré magie, světě, který z Kristýny Sněgoňové udělal takřka přes noc hvězdu české fantastiky.

Vydáno: 2023 , Epocha (ČR)
1. vydání originálu: 2023