Recenze: J. R. Erickson – Ti, co zemřeli

Ti, co zemřeli

J. R. Erickson
Přízraky z Michiganu 2
Fobos 2023

Z triumvirátu horor, sci-fi a fantasy je dle mého názoru právě horor ta nejtěžší disciplína. Autorovi nestačí jen dobře vystavět příběh, přiblížit čtenáři své hrdiny a předat stránkám vše tak věrohodně, jak je to jen možné, ale tak nějak se předpokládá, že ve čtenáři dokáže probudit, když už ne přímo hrůzu a strach, tak alespoň to příjemné mrazení a zatajený dech. V předchozí knize Ti, co vidí se to autorce J. R. Erickson podařilo. Takže to byl první důvod, proč jsem sáhl i po druhém svazku série, kterou spojuje místo sanatoria pro duševně choré, což byl druhý důvod pro výběr této knihy. Nejspíš jsem ještě nenarazil na sérii, kterou nespojuj její hrdinové ale nějaké místo, což probouzí zvědavost, jak si s tímhle pojítkem autorka poradí. Nutno ale dodat, že aktuální knihu lze číst bezjakékoli znalosti té předchozí.

ti co zemreli
Ti, co zemřeli

Corrie se pokouší o napsání svého prvního románu a spolu se svým manželem Sammym, tvůrcem komiksů a fanouškem hororů a všeho hrůzu nahánějícího, se nastěhují do zrekonstruovaného, honosného sídla, aby zde strávili následujících osm měsíců. Rozlehlé, gotikou inspirované Kerry Manor je navíc jako stvořené, k tomu, aby zde Sammy uspořádal obří halloweenský večírek. Nejspíš ale nebylo nejmoudřejší, aby jednou z rekvizit byl náhrobek s jeho vlastním jménem a datem 31. října. Prvního listopadu se totiž všem zúčastněným změní život. Ten Sammyho vyhasl kus od břehu chladného jezera.

Takže, máme tu dvě poměrně klasické kulisy strašidelných příběhů. Tou první je sanatorium pro choromyslné (tohle slovní spojení už samo o sobě trochu nahání hrůzu) se všemi podivnými procedurami přelomu devatenáctého a dvacátého století. Druhá kulisa je pak ta nejklasičtější – strašidelný dům. Staré sídlo zbudované v gotickém stylu, které bylo svědkem kruté smrti svých majitelů, jež se po stu letech dočkalo rekonstrukce a nových nájemníků, pro které jsou století staré události jen pochmurným příběhem, historkou, která je dobrá jako spestření nadcházející halloweenské párty. Známe tedy kulisy, máme herce, kteří se v nich pohybují a záhy zjistíme, že v pozadí se odehrává něco temného.

Tím, že se jedná o druhý díl cyklu, přichází autorka o prvotní výhodu, kdy představuje svůj svět, a hlavně ono zlověstné sanatorium pro choromyslné (to slovo mne prostě baví, pardon), kdy by mohla překvapit a možná i šokovat jeho prostředím. Jak už jsem zmiňoval, v knize Ti, co vidí se jí to opravdu dařilo. Drží se stejného vzoru vyprávění jako v první knize, kdy střídá časy i osoby z jejichž pohledu příběh sledujeme. Postupně tak díky flashbackům čtenář získává stále víc a víc informací o minulosti domu i celého okolí. Tahounkou příběhu se pak stále více stává Sara, Sammyho sestra-dvojče, která vede svoje vlastní pátrání, jež jí zavádí na stopu dávných zločinů.

Upřímně Ti, co zemřeli není horor, u kterého se budete klepat strachy. Ostatně v dnešní době si stačí pustit zprávy a aktuální realitu může jen těžko překonat smyšlený příběh. Ti, co zemřeli je spíš příběhem, kde autorka pomalu buduje napětí, dovedně proplétá dvě hlavní dějové linie vyprávění, Sařino pátrání a Corriinu snahu přivést svého mrtvého manžela zpět mezi živé. To vše za všudypřítomného pocitu ohrožení a tajemna. Rozhodně se autorce povedlo svůj příběh směrem k závěru hodně slušně vygradovat. Chvíle, kdy jen tak klouzal po povrchu, tak byly jen přípravou pro jeho vyvrcholení. V každém případě jsem se v ději neztratil já ani autorka. J. R. Erickson dokázala po celou dobu udržet moji pozornost, nesklouzla k nudě nebo vycpávání příběhu vatou.
Ti, co zemřeli se tak dají hodnotit jako dobře odvyprávěný duchařský příběh, který se pohybuje v intencích žánru. Nijak sice nevyčnívá, ale zároveň si udržuje po celou dobu kvalitu a svého čtenáře nezklame.

Pokud na začátku byla má zvědavost, jak autorka dokáže propojit tento příběh s odkazem k místu, jakým bylo sanatorium pro duševně choré, spolu s jinými hrdiny, přichází po dočtení tohoto příběhu zvědavost nová. Tentokrát, jak víc ještě může spojnici svých příběhů vytěžit, protože po těch, co zemřeli musí přijít i další. A jsem rozhodně zvědavý, s jakým překladem názvu se Fobos vytasí v případě knihy Ashes Beneath Her.

Napsáno pro: Knihy Dobrovský s.r.o.

J. R. Erickson jpg
J. R. Erickson

Rozsáhlé panství Kerry Manor zůstalo téměř sto let opuštěné.
Ale ani to nezastavilo temné síly. Na povrch prosakují historky o prokletém domě. O násilných úmrtích, podivných zjeveních a všudypřítomném strašidelném zpěvu malé holčičky, který se rozléhá v tmavých chodbách.
V současnosti je Kerry Manor po rekonstrukci ve své původní majestátní podobě. Corrie a Sammy Flynnovi se na panství přestěhují spolu se svou dcerou Isis, aby tu strávili zimu. Zabydlují se v ponurých gotických pokojích, aniž by tušili, co za hrůzy je čeká.
Kerry Manor je sídlem zla, které zde přečkalo celé století. Zvrácený příběh začal, když malá holčička vstoupila do Ústavu pro choromyslné v severním Michiganu, a vyšla z něj jako něco temného – něco ďábelského.
Ti, co zemřeli je samostatným druhým románem ze série z Ústavu pro choromyslné v severním Michiganu. Vydejte se na mrazivou cestu ještě dnes.

Série: Přízraky z Michiganu 2.
Vydáno: 2023 , Fobos