Recenze: Honza Slívka – Likvidátor

Likvidátor

Honza Slívka
Epocha 2023

Trošku komiksová obálka toho slibuje opravdu hodně. Dvě nahé dívky, nahý chlápek s brokovnicí, z jejíž hlavní se kouří, náboje létají vzduchem. Sálá z toho mnohé.  Nejspíš hrdina bez bázně a hany, snad trochu odlehčeného, nejspíš i černého humoru, hlášky, krev a sex. No, uvidíme, co nám věčný optimista Honza Slívka za touto obálkou nachystal za příběh.

likvidator
Likvidátor

Samuel Drops, to je nepřekvapivě ten naháč z obálky, je, opět nepřekvapivě, profesí likvidátor. V postapokalyptickém světě se živí tím, že putuje naší proměněnou domovinou a kde se dá likviduje nestvůry a jejich pány. Rád by zlikvidoval i nějakého toho boha. A těch je opravdu hodně. Někteří jsou mocní taky hodně, jiní musí o svojí moc bojovat. Je to zkrátka svět, který se propadl do takového mixu středověku a postapo světa, kde se ale zachovalo spoustu civilizačních vymožeností – hlavně zbraně. Velkou sílu má Moc, díky níž jednotlivý bohové získávají na váze a dokáží ovládat své okolí. Jednoduše řečeno, celkem logicky, čím víc vyznavačů, tím větší moc. Ale větší moc přitahuje protivníky. Takže na případné konflikty je zaděláno na to ta ta (jestli se to píše ta ta nebo tata, fakt netuším, ale zní to hezky).

Samuela zastihneme na počátku příběhu ve společnosti jeho takřka nezničitelného vozidla na atomový pohon a malého chlapce, jehož zachránil z vesnice plné zombíků a jemuž dal jméno Klikař. Společně jsou na cestě do města Celsior, které bývalo díky dolům na drahé kameny velmi prosperujícím místem. Teď má však problém v podobě trollů, kteří přinášejí lidské oběti své bohyni, jež je stvořila a těžba dalších, bohatství přinášejících kamenů tak stagnuje. To je ovšem příležitost pro likvidátora. Stačí uzavřít patřičně výhodnou smlouvu s představiteli města, poznat okolí, sehnat dostatek relevantních informací, pozabíjet všechny trolly a shrábnout odměnu. Jenže od uzavření dohody vede k finálnímu aktu velmi dlouhá cesta. Ta je mimo jiné plná i pohlavních aktů.

Honza Slívka vymyslel svůj svět po konci civilizace naprosto skvěle. Vše dává hlavu a patu. Informace o tom, co, jak a proč stálo za zničením našich světlých zítřků podává velmi nenásilně. Spoustu se toho čtenář tak dozví v rámci balícího tanečku, kdy Samuel vypráví o světě kolem a svém životě dívce, kterou potká v hostinci, kde se ubytuje. Jeho balící taneček, jak ostatně velmi nenápadně napovídá obálka, za všechny ty informace rozhodně stál.

Děj plyne velmi svižně, trollové nejsou jedinými stvůrami, se kterými se musí likvidátor utkat a kniha tak přináší i pár nečekaných zvratů, kdy ne všichni účastníci příběhu jsou těmi, za koho se zpočátku vydávali. A to je další plus celé knihy. Autor tak na její stránky přivádí spoustu zajímavých postav, jejichž důležitost sice kolísá, ale rozhodně dokáží vnést do děje další napětí nebo rovnou zvrat.

Z obálky jsem tipoval hrdinu bez bázně a hany, ale Samuel je hlavně pragmatik, a když má stisknout spoušť, tak rozhodně neváhá. Zároveň to není takový ten typ hrdiny, který sype hlášku z rukávu v každém odstavci a díky autorovi za to. Čeho si ale užije čtenář opravdu hodně je sex, opravdu hodně sexu. V tomhle obálka fakt nekecá. Podáváno detailně, leč vkusně. Pokud Honza Slívka patří k autorům, kteří do svých příběhů promítají vlastní zážitky, nejspíš to bude šťastný chlap.

Autor o sobě na zadní klopě obálky tvrdí, že je beznadějný optimista, ale jestli si myslí, že napsal dobrou knihu, tak se šeredně mýlí. V rámci žánru je Likvidátor totiž výborná kniha. Pokud se vám líbil Strašák a jeho Spálená země, tak po této knize můžete sáhnout bez jakéhokoli rozmýšlení. V přítomnosti Likvidátora se pak budete tetelit nadšením.

Několikrát je v textu naznačeno a v jejím doslovu i potvrzeno, že si Samuel v sobě nese jistý dloužek z minulosti a jeden z bohů mu leží v žaludku, obrazně řečeno. Osobně tak doufám, že tohle nebylo naše poslední setkání a příště se setkáme ve Varech.

Hodnocení: 90%

honza slivka
Honza Slívka

Bůh a ďábel jsou mrtví. Z jejich těl povstaly tisíce dětí. Slabí parchanti, živící se emocemi a vírou, toužící po absolutní moci a jedinečnosti. Zničili světový řád bez mrknutí oka a bojují o každou duši v postapokalyptickém světě městských států. Čím více služebníků, tím větší Moc. S ní vytvářejí ze svých věrných silné netvory šířící zkázu a smrt. Naštěstí existují na světě Likvidátoři a Bohobijci. Jeden z nich je Samuel Drops. Zabíjí stvůry za peníze, kazí bohům plány a užívá si života plnými doušky. Když narazí na chlapce, který nosí smůlu, svolnou šenkýřku, zákeřnou čarodějku a město obklíčené trolly, bere to jako výzvu. Příliš pozdě si uvědomí, že nejde jen o bitvu mezi dvěma bohy a podivnou shodu okolností.

Vydáno: 2023, Epocha (ČR)
Počet stran: 504
Edice: Fantastická Epocha (140.)