Přes moře sluncí – recenze

Gregory Benford
Straky na vrbě 2003

V tomto románu, navazujícím na V oceánu noci, provázíme Vesmírem velkou kosmickou výpravu, kterou zorganizovali lidé k blízké hvězdě, zřejmě obydlené inteligentními bytostmi. Nigel Walmsley, kterého známe z prvního dílu, je jedním z poutníků – nemohu říci kosmonautů, jejich loď je spíše habitatem, než kosmickou lodí v té podobě, na jakou jsme zvyklí ať již z reálu nebo z filmů.Na planetě u slunce Ra lidé najdou zvláštní bytosti, které se přizpůsobily velmi nestandardním podmínkám na jejím povrchu. Jenže kromě těchto bytostí tu je i umělý asteroid – Hlídač, který na sebe nenechal lidi sáhnout. Proč tam je? K čemu slouží? A proč podobné Hlídače lidé nacházejí i u dalších planet? Je tu opět Nigel, který svůj věk a zdraví nahrazuje zkušenostmi a schopností improvizovat, a který najde odpověď.

gbpms1-200x288Na Zemi mezitím podivní hejňáci opanovali moře a zlikvidovali jakoukoliv lodní dopravu. Jsou mimozemského původu stejně, jako skákači, ale s těmi si trosečník Warren kupodivu začne rozumět. Je tohle cesta, jak dostat lidstvo z pasti? Těžko – světové mocnosti si nevěří a ti, kdo na Zemi poslali hejňáky, tak mají cestu otevřenou.

Proti první knize se tento román vzdaluje od naší reality mnohem dále – jak prostorově (Ra je více než osm světelných let daleko), tak i dějově vpádem mimozemských hejňáků a z toho vyplývajícími ekonomickými a společenskými změnami na Zemi. I zápletka, v prvním díle jen naznačená, se rozvíjí do šíře i hloubky a nabývá na síle. Ačkoliv výprava trvá řadu let, subjektivní čas je ve vyprávění docela dobře stažen. Přesto jsou mezi dramatickými a akčními pasážemi místa nedějová, nejsou ovšem dostatečně naplněna poetikou (co také můžeme chtít od autora hard SF?). Benford do děje také vmísil i některé oživující prvky, které více rezonují s naší současností (rodinný trojúhelník, změna pohlaví ap.) než s kosmickými rozměry vlastního děje.

Je to příjemný hard SF román, nabízející člověku znepokojující otázky (zejména vztah lidí a strojů), a dobře se včleňující do řady knih tohoto typu SF, která se u nás objevuje na knižních pultech

Napsal: Petr Pagi Holan

*