Misteri [recenze]

Jana Rečková
Epocha 2018

Město je svět. Nebo aspoň vše, co z něj jeho obyvatelé znají. Vědí, že mimo domy a bezpečí se pohybují divné, pokřivené bytosti. Vědí, jak se udržet v bezpečí. Ovšem jsou i lidé, kteří vyrážejí na výpravy, zabezpečují informace i všemožné výhody. Říká se jim valkeři a jsou jiní. Jenže i oni pouze přežívají. A někdy dost krátce. Ale ve stínech se kromě nich pohybují i tajemní misteri – ti, kteří chtějí dát vše opět do pořádku. Odstranit mutace, vyléčit zemi i duši místa. Několik odvážných se rozhodne následovat jejich příkladu, a tak začíná cesta za odhalením všech tajemství Města.

Napínavý román nekorunované královny české fantastiky je plný záhad, ale nakonec i odpovědí. Je to příběh o mutacích, klonech, umělých inteligencích i bozích. Ale především je to příběh o lidech a jejich srdcích, která se nikdy nevzdají svých snů ani pravých citů. (anotace)

MisteriŽivot nad mraky, ve věžácích, je sice bezpečný, ale také je spoután spoustou pravidel a nařízení. I proto se dvojčata Vesna a Verna rozhodnout toto nepohodlné bezpeří opustit a spolu se Skerinem, který je před osmnácti lety do věžáku jako dvě nemluvňata přinesl, odejdou na ulici, do města pod mraky, kde je všechno jinak. Město dál podléhá změnám, protože vše na úrovni mínus jedna ohroženo propady, kdy mizí celé části ulic i čtvrtí. Dvojčata se tak nemusí bát sterilizace ani defeminizace, ale nebezpečí v Lyenně i tak číhá dost a vše se zhoršuje.

Kdo zná a má rád knihy Jany Rečkové, ví, že může jistojistě očekávat něco neočekávaného. Autorka hodí čtenáře, a ne poprvé, do svého světa bez úvodu, bez vysvětlování a jen pozvolna ho prostřednictvím svých mnoha hrdinů uvádí do obrazu. Postupně dávkuje informace, jak to v něm chodí. Její vyprávění je mnohovrstevné stejně, jako je svět Misteri mnohoúrovňový. Zpočátku zdánlivě jasné rozdělení na ty dobré a zlé, dostává celkem brzy trhliny a autorka míchá osudy svých postav někdy až nevídaným způsobem. Originalita jejího světa je neskutečná. Místy je jeho realita až snová, ale vždy dostane jasný fyzický rozměr a, jak praví anotace, je především o lidech. Krátké kapitoly, některé jen o několika stránkách, ženou děj kupředu a ten se tak odehrává na několika místech a úrovních najednou. Jana Rečková prostě nepřestává udivovat šíří představivosti a fantazií, jakou byla schopná do svých knih promítnout.
Škoda jen, že minulý čas v předchozí větě je už neměnitelný.

Vydáno: 2018, Epocha (ČR)
Počet stran: 520