Legie 01: Operace Thümmel [recenze]

František Kotleta
Epocha 2020

Vesmír je kruté místo. Právo na život má pouze ten, kdo si jej uhájí v boji. Taková jsou pravidla tam venku. Lidé je zjistili v den, kdy na jejich planetu zaútočila invazní flotila neznámé civilizace. Krátká, ale tvrdá válka srazila lidstvo na kolena a udělala z něj otroky mimozemských dobyvatelů. Otroky, kteří si zaslouží život, jenom pokud budou svým majitelům věrní a užiteční. Ale dokud stojí poslední voják odporu, je tady vždycky naděje. Minimálně na pořádnou pomstu. A možná i něco víc.

Vítejte v sérii Legie – novém světě Františka Kotlety a Kristýny Sněgoňové, space opeře temné, akční i zábavné, jak jen to chladný vesmír dovolí. [anotace]

LEGIE 01František Kotleta, stálice české fantastiky, a Kristýne Sněgoňová, aktuálně stále zářící kometa téhož, se dali dohromady, aby společně zamakali na vysněné sérii prvně jmenovaného, jak praví předsádka knihy. Může tohle spojeni vůbec dopadnout špatně?

Základna zmaru, malá těžební planetka, je novým domovem našeho hrdiny, který zde plní funkci hlavního kápa a sám se pod dohledem Sar-m-aka, kulšelského emzáka, snaží přežít každý další den, protože z místa, na kterém se ocitl vede jen jedna cesta a ta míří přímo do továrny na separát. A v konzervách rozhodně skončit nechce. I proto, že má plán.

Na akademickou otázku, zda jsme ve vesmíru opravdu sami, dostalo lidstvo velmi ráznou odpověď v podobě invazní flotily několika vesmírných ras. A ještě ráznější odpověď přišla na nesměle pronesený dotaz, zda je lidstvo svým návštěvníkům rovnocenným partnerem. Tahle odpověď byla pronesená tak nějak po řeznicku, a protože ve vesmíru je spoustu hladových krků, separační linky se záhy rozběhly na plné obrátky.
Ne všichni to však po prvním, druhém a každém dalším pokusu o odpor vzdali. Jedním z nich je i náš hrdina, kterého úvod knihy zastihl daleko od rodné planety. A jako bývalý agent Bezpečnostní informační služby to nehodlá vzdát ani tentokrát, i když má jen velmi mlhavou představu o tom, jak celý ten vesmírný cirkus funguje.

Kdo už četl nějakého Kotletu a byl spokojen, chce dalšího Kotletu, se kterým by byl spokojen a Kotleta mu tohle uspokojení opět dopřeje. Takže na pozadí kulis hodných toho nejděsivějšího koncentračního tábora rozjede autor příběh, který hned od začátku odsýpá velmi svižným tempem. Čtenáři předhodí hrdinu, kterého si prostě musí zamilovat, i když je v novém světovém, vlastně vesmírném, pořádku ztracený jako drtivá většina příslušníků lidstva. Tu dostane na prdel, tu rozdá sám několik dobře mířených ran, tu prohodí hlášku, bez kterých by to nebylo ono. Na všechno ostatně není sám a nesourodá partička, která je mu k ruce skvěle funguje, zvlášť, když z ní vyčnívá chana Aga, která mu dala jasný slib – až splatí svůj dluh, utrhne mu hlavu.

František Kotleta  a Kristýna Sněgoňová zkrátka stvořili svět, kde se hádaj vesmírný kvéry a kde zdánlivě není čas na charaktery, protože ta emzácká krvavá parta nebere příslušníky lidstva jako sobě rovné. Agent Moravec a jeho parta teď mají našlápnuto k tomu, aby jejich názor zpočátku trochu alespoň poupravili. O jeho změně se snad budeme dočíst v další knize.
A o tom nám nejspíš poví víc Amanda.

Název:                Legie 01: Operace Thümmel
Autor:                 Kotleta František, Sněgoňová Kristýna