Kočkodlakova mise – recenze

Konrad T. Lewandowski
Laser 2003

Třetí kniha příběhů kočkodlaka Xina kupodivu nepojednává o jeho znovuožití, jak by se snad dalo předpokládat z toho, že se jedná o svazek následující po Návratu kočkodlaka – časově je řazena mezi první dva svazky, přesto v sobě obsahuje jedno zajímavé překvapení. To je ale až ve finále, a tak vás nechám, abyste si ho tam našli sami.

ktlkmXin je vyslán do paralelních vesmírů, aby přiměl k návratu (nebo, v opačném případě – decentně řečeno – uvedl do nebytí) lidi, kteří se tam dostali a kteří tak rozbouřili křehkou rovnováhu mezi jednotlivými vesmíry. Zpočátku kniha vypadá spíše jako povídkový cyklus spojený osobami hlavních postav, po prvních dvou epizodách však děj nabere spojitý ráz. Autor se tu vrací k postavě Xina, více než v předchozích dvou příbězích se však věnuje jak dalším postavám příběhu. Zvláště mne zaujal příběh Berty, jejíž psychologický vývoj je velmi přesvědčivý a která je tak druhou hlavní postavou vedle Xina.

Právě pro emocionální náboj, který autor do příběhu a postav vložil, tuto knihu považuji za výraznější a lepší, než první dva svazky série. Myslím, že se tu také projevilo dozrávání autora, a bude zajímavé sledovat, zda se jeho tvorba bude i nadále tímto směrem rozvíjet, či zda se vrátí k tržně úspěšnější poloze akce bez velkého poetického náboje. Zatímco v USA existuje poměrně rozsáhlá skupina prací, které jsou zařazovány do kategorie romance, náš trh není tak velký, aby se na něm uživil větší počet podobných knih. Ale poptávka tu existuje a je dobře, že se tento Lewandowského román, který se úspěšně pohybuje na rozsáhlé styčné ploše mezi akcí a emocemi, dostal k českým čtenářům.

Napsal: Petr Pagi Holan

*