Jaroslav Mostecký: Bastard – recenze

Jaroslav Mostecký
Mystery Press 2023

Yannick Morvan, nejstarší syn zeměpána Judaëla a dědic koruny jednoho z bretaňských království, není pranic nadšený z toho, že by se měl spolu s biskupskými vydat na cestu ke dvoru Karla Velikého jako rukojmí zaručující poslušnost svého otce. Děje se tak za zády jeho nepřítomného otce, díky intrikám církevních představitelů a ku potěše právoplatné královy manželky, jež však není jeho matkou. Na Yannickův názor se však nikdo neptá, a tak volí útěk, aby v úkrytu přečkal do doby, než biskup se svým doprovodem odjede. Jeho plán však naruší franská galéra, která po dlouhém honu zničí vikingský drakar právě na skryté pláži nedaleko královského hradu. Většina vikingů se spasí útěkem a mohou tak být nebezpeční vesnici nedaleko hradu i blízkému opatství. Začíná tak krvavá honba.

bastardPo pár úvodních stranách se příběh rozběhne velmi svižným tempem. Autor splétá příběh vikingů, franků i lidí z panství Yannickova otce. Svým postavám staví do cesty mnohá nebezpečí, tu a tam jim dá naději, jen aby ji o pár stránek dál pohřbil, nebo odsunul na neurčito. Jejich osudy tak dovedně splétá jako severské norny a neustále napíná čtenáře v tom, jakým směrem se jeho příběh vydá.

Jaroslav Mostecký dokáže čtenáře vtáhnout do děje jako málokdo. Desítky stran tak přečtete doslova se zatajeným dechem. Z minulosti se totiž vynořují dávná tajemství, která mohou rozkývat nejeden trůn. Stejně tak mohou rozpoutat a rozpoutají bouře intrik. To vše autor zapracovává do svého příběhu, v němž kromě napěti rozhodně není nouze o krvavé střety ale ani o velká gesta. Jen málokterý z hrdinů si může být jistý vlastním životem a čtenář by tak neměl tíhnout takřka k nikomu. Spojenectví jsou totiž vratká a mohou mít jepičí život.

Hlavní hrdina Yannick je díky svému věku v některých věcech naivní, hlavně co se opačného pohlaví týče, ale zároveň se díky době, ve které se příběh odehrává dokáže chovat až překvapivě dospěle. Díky nebezpečí, které má neustále za zády mu ani nic jiného nezbývá. Vždyť se píše začátek devátého století po Kristu a nejzápadnější výspa, na niž si činí nárok císař Karel Veliký, je kotlem, v němž se sváří mnohé mocenské zájmy, staré křivdy, nová i překvapivá spojenectví.
I když se příběh několikrát stočil směrem, který byl velmi nečekaný, vše je podáno věrohodně a Jaroslav Mostecký tak naprosto dokonale propletl fikci se skutečnými historickými fakty a jak píše Františka Vrbenská v doslovu knihy, dokázal uvěřitelně vystihnout nejen dobovou atmosféru ale i mentalitu tehdejších lidí.

Bastard nabízí místy strhující příběh, skvěle vykreslenou dobu, množství postav, které mají tu moc ovlivnit děj i několik odkazů k předešlým vikingským knihám Jarka Mosteckého. Jejich znalost ale není podmínkou, aby si čtenář tuto knihu užil.
Za zmínku pak rozhodně stojí i celková koncepce a péče, s jakou Mystery Press k vydání autorovy poslední dokončené knihy přistoupil. Krásně zpracovaná titulní strana s raženým textem, pevná vazba i vnitřní ilustrace Jany Šouflové, uvozující každou kapitolu, dělají z tohoto románu skutečně výjimečný počin. Škoda jen …

Hodnocení: 90%

Ukázka z knihy

Info o knize: