Jantarové oči – recenze

Vilma Kadlečková
Micelieum I.
Argo 2013

Ve dvacátém sedmém století lidstvo už dávno ví, že není ve vesmíru samo. Kromě civilizací, které jsou víceméně podobné té lidské, narazilo i na obyvatele planety Össe, kteří ovládají myceliální technologie a jako jediní jsou schopni díky svým Lodím cestovat nadsvětelnou rychlostí. Tisíciletá neměnnost Össe je pevně svázaná s jejich fanatickým náboženstvím, jež je alfou i omegou jejich životů. Náboženství, které si žádá a dostává mnoho lidských obětí, náboženství, které zapustilo kořeny i na samotné Teře.

jantarove ociNejvíc zkušeností s Össe má Lucas Hildebrant, který čtyři roky strávil přímo na jejich planetě, a který díky neortodoxním způsobům výuky svého otce, zná dokonale jejich jazyk i písma. Jako jediný z lidí dokáže přímo používat i myceliální technologii a ví všechno o Pětici posvátných drog. Díky svým znalostem začíná tušit, že pro Össe nemusí být Terra rovnocenným partnerem, protože kdo má technologie, má i moc.

Nejdůležitější věci se odehrají ve skrytu.

Ne jenom Össe mají svá tajemství. A jedno lidské bylo prozrazeno. Po desítky let byla lidská základna na D-alfě skrytá všem lidem, až na pár zasvěceným, stejně jako bylo samotným kolonistům skryto, že existuje spojení s Terrou. A odkrytím tohoto tajemství se daly události do pohybu.

Jantarové oči jsou odrazovým můstkem k eposu, který Vilma Kadlečková psala dlouhých jedenáct let a který se z původních pěti svazků, nazvaných podle Pětice össenských drog, rozrostl na aktuálních osm knih.
Její svět je neskutečně provázaný, všechno přesně zapadá na své místo. Hrdinové, ať už ti lidští nebo nelidští, mají většinou nějaké své tajemství nebo skryté tužby. Pro jejich lepší pochopení se autorka často vrací do minulosti a odhaluje čtenáři, které události je formovaly a co přispělo k jejich aktuálním pocitům a rozhodnutím. Hodně času tak věnuje jejich pohnutkám a jde někdy až nezvykle do hloubky, aniž by to ale ublížilo ději nebo začalo nudit. Čtenář má neustále pocit, že každá vzpomínka, každá myšlenka, může být důležitá pro věci příští. Sleduje tak Lucasův boj s nepříjemnou nemocí, nebo vnitřní svár jeho přítelkyně Pinkertýny, zda mu má odevzdat dopis, který jí před lety svěřil jeho otec.

Byl jsem připraven na spoustu obloučků, ale dostalo se mi jich jen pár před koncem knihy. Čtenáři znalí pomezí Eternaalu jistě pochopí. Namísto toho se mu dostane spousta přehlasovaných samohlásek – Össe a bůh Akkütlix patří k těm nejjednodušším. Jindy jich je tolik, že číst ta slova nahlas, nejspíš si zlomím jazyk i s čelistí. Ke knize a jejímu univerzu to však patří a po pár stranách si člověk zvykne. Příjemně a originálně pak působí i některé jazykové detaily. Její postavy například mluví terronsky a ne terransky, jak bylo již mnohokrát použito jinými autory.

Autorka rozhodně nešetří zajímavými postavami a očekávám, že provázanost celé ságy se bude stupňovat. V Jantarových očích rozhodně dokázala zaujmout a zatnout ten pověstný drápek zvědavosti. Uvidíme, co nám přinese Led pod kůží.

Lidstvo navázalo styky s planetou Össe a začalo využívat tamní myceliální technologie. Zatím se úspěšně daří ignorovat nepříjemnosti, které s sebou kontakt s teokratickou civilizací Össeanů přináší: kult vesmírných Lodí, krvavé lidské oběti ve jménu Hmyzího boha, spóry nitrožilních hub a rituální drogy, rozkládající lidskou vůli. Lucas Hildebrandt, který jako vyslanec důvěrně poznal tamní svět, si ale dobře uvědomuje, že Země začíná být na Össe závislá. Proto hledá sílu, která by se mohla stát protiváhou össenské moci. Skutečně ji nachází – jenže je jiná, než předpokládal; a cena, kterou za to on sám musí zaplatit, je krutá. (anotace)

Série: Mycelium 1.
Vydáno: 2013, Argo
Počet stran: 316