Acorna – recenze

Margaret Ball , Anne Inez McCaffrey
Albert 1998

Duo spisovatelek velkého formátu spojilo své literární síly a vytvořily příběh o jedné neobyčejné holčičce…
Předmluva nás uvede do daleké části vesmíru, kde dva rodičové, na palubě své lodi, rozhodují o svém konci a smrti svého dítěte. Celá rasa je totiž ve válce s nemilosrdnými Khlevijci. V další kapitole s pořadovým číslem jedna se ocitáme na palubě, ovšem jiného vesmírného korábu. Tři rejdaři hledající nerosty v pásech asteroidů objevují podivný artefakt a v jeho vnitřku – roztomilou spící dívenku.

Ujímají se jí, vychovávají jí v prostorách své těžařské lodě a pojímají jí za vlastní. Při návratu do civilizace zjišťují, že se událo mnoho změn a o dívenku, neuvěřitelně rychle rostoucí s několika výjimečnými schopnostmi a zvláštními fyzickými anomáliemi, je obrovský zájem. Stávají se z nich psanci a prchají na planetu Keidet. Na planetu s velkým nerostným potenciálem, kde se využívá práce dětí.

amcaTolik ve zkratce děj průměrného SF románu, který je sice čtivý, s poměrně dobře vykreslenými hlavními hrdiny, celkem zajímavým dějem, ale přesto nepřinášejícím nic nového.

Hlavní hrdinka „jednorožec“ Acorna je učenlivý mimozemš?an (humanoidního typu) vychovaný od nejútlejšího věku partou tří mužů. Její život se jeví celkem bezstarostný, přihlédneme-li k tomu, že rychle roste a ještě rychleji se učí. Pokud se zaměříme na chápání společenských vztahů, mění se nám Acorna před očima. Z naivního děvčátka až po rozhodnou nemilosrdnou mladou vypočítavou „dračici“. Trojici jejich společníků a ochránců těžařů tvoří obchodník a diplomat Rafik, urostlý rudovousý Gill a poslední celkem nevýrazný Calum. Do popředí se dostává i Rafikův bohatý strýc Hafíz, který je posedlý sbíráním jakýchkoliv unikátů a dívka s rohem na hlavě mezi ně určitě patří. K dobarvení děje se v příběhu vyskytuje několik dalších postav jako policejní důstojník Des Smirnoff, bordelmamá Didi Banini, solidární snílek, boháč a mrzák pan Li, krásná lékařka Judit, a asi nejzajímavější postavička, tajemný pedofil zvaný Pištec.

Tato „měkká“ sci-fi s prvky space opery a dobrodružného románu poskytne dobrou zábavu před spaním, velmi dobře se dá číst po kouskách. Většina čtenářů si ji určitě s chutí přečte a jak tvrdil S. Lem: „stejně zapomene“.

Anne McCaffrey je autorkou oblíbených Drakenů z Pernu a tímto dílkem do análů SF nevstoupí. Už jenom stavba příběhu a použití jednorožce jako hlavní hrdinky přílišnou důvěru nevzbuzuje.

Jediným příspěvkem, hodným k zamyšlení, je zneužívání dětské práce, bohužel popsané postupy zneužítí(vání) dětí evokují spíše vzpomínky na průmyslovou revoluci a starou Anglii 19. století.

Nezbývá mi než se rozloučit a tiše doufat, v překlad dalších „zatím“ šesti pokračování, ve kterých snad přijdou na řadu tajemní Khlevijci. Snad jenom vyslovím přání: „Méně naivity, více logiky a krve, Acorna už je přece velká holka.“

Napsal: Jan Pechanec

*