Země v troskách [recenze]

Kristýna Sněgoňová
Epocha 2022

Svět je v troskách. Když se hroutil, postavili lidé svou spásu – města na obrovských pilířích, chráněná před vším zmarem tam dole. Ale to bylo dávno a nyní nastal čas vrátit se na zem. Jenže povrch je jiný než bezpečné výšiny měst v oblacích, a nejde jen o krvelačné Cizince – největším nepřítelem byl pro člověka vždycky zase člověk. Tam dole jsou však i věci, s jejichž pomocí by mohli lidé znovu ovládnout Zemi, a získat je bude to nejtěžší, co čeká výpravu slovanského města tyčícího se vysoko nad povrchem. Kristýna Sněgoňová se vrací do kulis svého nejúspěšnějšího románu a přináší příběh, který rozvíjí fascinující svět měst v oblacích. (anotace)

ZemeVtroskach FrontPod městy v oblacích se nachází země v troskách. Příroda si nemilosrdně bere zpět, oč jí generace lidí svou činností připravily. V rozvalinách měst plných trosek a rezivějících důkazů lidské prohry se však neprohání pouze vítr ale i monstra, která jako by se zhmotnila z těch nejhorších nočních můr. A přesto se najdou lidé z měst, kteří touží po životě tam dole, kteří věří, že právě tam je čeká lepší budoucnost. A tak někteří z nich pod rouškou noci město opouštějí, aby šly vstříc lepšímu osudu nebo jen nehezké a bolestivé smrti. Bývalý polský maršálek Komorowski tam dole nenalezne na první pokus ani jedno. Jen velkou ztrátu. Po nedobrovolném návratu nahoru ho čeká degradace, trestní oddíl a tisíc cest zpět dolů na povrch, aby musel přihlížet smrti méně šťastnějších druhů. Jednou však najde vzkaz, který může všechno změnit.

Kristýna Sněgoňová vylétla na nebe české fantastiky jako zářivá kometa. A nezhasla. Z komety se stala hvězda, která svítí dál. Série legie i díky ní šlape na jedničku. Předchozí román Město v oblacích byl naprosto skvělý. Takže před otevřením této knihy byla jen otázka, zda si svůj vysoký standard dokáže udržet.

Na počátku nebylo slovo ale starý nepoužívaný nákladní výtah, jehož šachtou, po technickém schodišti, se skupina uprchlíků pokouší uprchnout z města, v němž nevidí svoji budoucnost. Ať už jsou jejich pohnutky jakékoli, velice záhy zjistí, že místo dole rozhodně není zemský ráj to napohled. Už první setkání s místní cizorodou faunou pro ně nevěstí nic dobrého. Na rozdíl od čtenáře, protože příběh dostává náboj hned od samotného začátku.  A ten se daří autorce udržet minimálně celou první polovinu knihy. Poté, před Komorowského poslední misí, která může změnit osud města, se nasazené tempo výrazně zpomalí. Navíc neustálé omílání toho, jak je bývalý maršálek vlastně zrádce, začne i trochu nudit. K tomu se několikrát přidá ne úplně logické a zkratkovité jednání hlavních postav, jen pro to, aby se udála nějaká akce.  Další procenta dolů v celkovém hodnocení pak letí za částečnou předvídatelnost osudu některých postav.

Naštěstí hluchá místa dokáže autorka překlenout a závěrečné kapitoly jsou napsané hodně zajímavě. Ve chvíli, kdy Komorowski neočekávaně (ano, ne všechno lze předvídat a díky za to) nalezne něco, o čem je skálopevně přesvědčen, že dávno ztratil, dostane vyprávění další impuls. Navíc se jen tak mimoděk objeví zcela zásadní informace.
Země v troskách trpí neduhy prostředního dílu trilogie, protože prostředí je známé díky dílu prvnímu a rozuzlení tu čekat díky dílu třetímu také nemůžeme. Navzdory tomu, i výše zmíněným výtkám, je tato kniha dobrou pozvánkou k tomu, aby se čtenář zjistil, jaký je Svět v bouři.

Hodnocení: 60%

Název:               Země v troskách
Autor:                Sněgoňová Kristýna