Terminus [recenze]

Tom Sweterlitsch
Planeta9 – 2019

Brutální vražda. Ztracená dívka. Čas se krátí.

1997 Agentka Národní vyšetřovací služby Shannon Moss je přidělena k řešení vraždy rodiny člena elitní jednotky SEAL a především k pátrání po jeho zmizelé dceři.

Záhy zjistí, že mariňák patřil k posádce kosmické lodi U.S.S. Libra, určené pro plavbu Hlubokými vodami do budoucnosti a záhadně ztracené v temných proudech času. Cesta lodi Libra daleko do budoucnosti je pevně svázaná s násilím, které Shannon vyšetřuje v současnosti. Je odhodlaná najít ztracenou dívku za každou cenu. Pohání ji jak tvrdohlavost a odhodlání, tak znepokojivý pocit, že tato událost až příliš souvisí s jejím životem.

Důkazy leží v budoucnosti, a tam se musí vypravit, chce-li odhalit pravdu. Ke své hrůze zjišťuje, že na rychlosti jejího vyšetřování nezávisí jen osud jedné rodiny. V budoucnosti čeká Terminus, hrůzný konec, zkáza, zánik lidstva. S každou další cestou je odpočítávání času kratší, Terminus se přibližuje. (anotace)

terminus full„Kdo si hraje s časem, ten se spálí“ Tony Stark

Terminus se vznáší nad lidskou civilizací jako gilotina, jejíž ostří se neustále přibližuje. I když je stále blíž, nepadá silou své váhy, a tak se může zdát, že lidstvo tomu vražednému ostří snad může uniknout. Jenže v každé budoucnosti, kterou dokázali lidé spatřit, ten popravčí nástroj nakonec dopadl a z lidského druhu tak nezbylo nic. Možná je tu ještě naděje, protože spatřené snad nebyly všechny budoucnosti.

Brutální vražda.
Ztracená dívka.
Čas se krátí.
Informace, kterým se nevyhne nikdo, kdo vezme knihu do ruky, protože jsou na přední straně obálky. A kde je zločin, mel by být i vyšetřovatel. V tomto případě vyšetřovatelka.

Shannon Mossová je přivolána k případu několikanásobné brutální vraždy (ale která vražda vlastně není brutální). Shodou okolností se zločin stal v domě, který dobře zná  z dob svého dospívání, v domě, který v ní vyvolává rozporuplné pocity, z nichž většina není příliš šťastná. A teď je na jeho zdech a podlahách nejen krev tří lidí. Hlavním podezřelým je bývalý člen Kosmický sil námořnictva a proto je tu ona, jako agentka NCIS.

V první části knihy se děj rozjíždí hodně svižně. Zpočátku to vypadá jako typický případ jedné  z původních řad Kriminálky Las Vegas. Takže mnohem lépe než jakákoli televizní série NCIS. Jen ty záležitosti s Hlubokou vodou jdou nad její rámec. V druhé části, kdy děj poskočí časem z původního letopočtu 1997, tempo malinko opadne, ale vůbec to není knize ke škodě, protože se z kriminálního případu rázem stane hard sci-fi. Na jejím začátku pak autor vysvětlí, jak to s tím cestování časem je a proč je nám k ničemu vidět vítězná čísla jakékoli loterie vylosovaná kdykoli v budoucnosti.

Děj se postupně zamotává a zdánlivě zřejmé jistoty dostávají trhliny. Kniha se tak stává skutečným SF thrillerem, jak slibuje zadní strana obálky. Shannon je místy ve vleku událostí, ale s přibývajícími stránkami se na pozadí její mysli začínají jednotlivé události skládat jako střípky rozbitého zrcadla. Avšak ani ona ani čtenář netuší, co se jim v zrcaTerminus planeta9dle ukáže ve chvíli, kdy se konečně poskládá dohromady.

Ani s touhle knihou tak Planeta9 nešlápla vedle. V některých pasážích má kniha opravdu neskutečné tempo a svět, který stvořil Tom Sweterlitch prostě nemá chybu. Skvěle vystavěná atmosféra je místy opravdu temná a samotný Terminus, pokud opravdu v některé z budoucností na lidstvo dopadne, evokuje podívanou z obrazů Hieronyma Bosche. I proto doporučuji čtenářům sundat bílý přebal knihy a užívat si její čtení s temnější variantou obálky, která se pod ním skrývá.
Jedinou výtku bych tak měl k anotaci, i když se neocitla na zadní straně, protože je dle mého názoru až příliš prozrazující. I proto je na úvod této recenze takřka neviditelná. Osobně si myslím, že jsem si bez její znalosti knihu daleko více užil.

Název:                Terminus
Autor:                  Sweterlitsch Tom
Žánr:                    sci-fi