Operace Armagedon [recenze]

Operace Armagedon

Ondřej Neff
Mystery Press 2022
Pán modrého meče 5

Stejně jako Země, i Mars má svoje dějiny. Bojovník Volných lovců Rad Haager pomáhá mladé vědkyni Miriam Batoryové pátrat po utajené vojenské operaci, která měla proběhnout před čtyřmi staletími. Místo, kam planetární fregata Erlang směřovala, teď ale střeží nelítostní bojovníci klanu Kamenných mužů.

Některá tajemství je nicméně lepší nechat spát. Rad Haager si nejednou připomene tuhle starou moudrost, když se navzdory varování vypraví po stopách dávných událostí, aby spolu s Miriam, taxikářkou Lindou Notonegoro a svým neobyčejným přítelem Terrem odhalili cíl mise Erlangu. (anotace)

image001
Operace Armagedon

Ondřej Neff se sice na planetu Mars vrací ve svém cyklu Pán modrého meče již popáté, ale díky tomu, jaká doba uplynula od vydání předchozích dílů, je to jakoby poprvé. Dobrá zpráva tak je, že Operace Armagedon skvěle funguje jako samostatná kniha a znalost předchozího děje tak není absolutně nutná. Navíc hlavní hrdinové musí marsovskou historii probírat i v rámci aktuálního příběhu a lehce a nenásilně tak uvedou čtenáře do obrazu. Ten se tak tak o dozví vše potřebné, co je pro současnost důležité.

Lovecká území klanů volných lidí jsou pro kohokoli cizího nadotknutelná a každé překročení Hranice může znamenat pro neopatrného odvážlivce i smrt. Záleží, na koho narazí. A doktorandka Miriam Batoryová a její taxikářka Linda Notonegoro mají štěstí jen stěží uvěřitelné. Jejich lehce poškozené gravo se snese nedaleko Rada Haagera a jeho daimona Terra. Tedy přesně toho lovce, kterého má dle slov guvernéra Petra Abraháma požádat o pomoc, pokud by jí na Pláních při svém výzkumu ohledně operace Armagedon potřebovala. A o tom, že jeho pomoc bude skutečně potřebovat se přesvědčí velmi záhy.  Obě ženy se stávájí zajatkyněmi klanu Volných lovců. To, že je to zároveň i Radův klan, jim sice může pomoci, ale vzhledem k tomu, že nálada na Pláních je velmi napjatá, nemusí ani jeho přímluva stačit.

Úvod knihy vypadá, jako by se čtenář ocitl v příbězích Karla Maye. Kulisy na pláních jsou podobné. Jen místo americké savany, je tu savana marsovská a místo železnice jako největšího technologického výdobytku starého západu, je tu kdesi, za bežně neproniknutelnou Hranicí, město Roma. Každý klan má svého náčelníka, který má své místo jisté, jen pokud obstojí v tradiční Zkoušce a mecina, který se stará o duchovní věci a žároveň je členem Bratrstva bílého plamene. Podobnost s indiánskými kmeny je tak jasně úmyslná, vždyť i taxíkířka Linda běžně oslovuje a mluví o členech klanu jako o indiánech. Obřadná a vzletná řeč, kterou mezi sebou obyvatelé Pláně hovoří, je jakoby vyjmutá z úst jistého náčelníka kmene Apačů. Stejně tak střet tradičního a nového, kdy ani ty nejpádnější a nejrozumnější argumenty nedokáží prorazit staletími utvářené pořádky. První desítky stránek tak přináší jen to, co už bylo mnohokrát napsáno nebo vyobrazeno v jiných příbězích. A upřímně, jsou trochu nudné.

Po takto nemastném a neslaném úvodu se však naštěstí věci začínají dávat do pohybu. Do popředí se totiž začíná dostávat samotné pátrání věnované operaci Armagedon. Zástupci Bratrstva bílého plamene sice dál chtějí střežit nedotknutelnost Plání i jejich nejposvátnější místo a tajemství, ale události se jim začínají vymykat z rukou. Alespoň to tak vypadá. Po objevení prvních artefaktů spojených s dávnou marsovskou válkou dostává příběh další rozměr a nudou už rozhodně netrpí. Naši hrdinové sice narazí na další takřka neprostupnou komunikační bariéru, která má tentokrát co do činění s tradicemi modernějšími, ale díky vývoji jedné z postav si s nimi dokáží lépe poradit. Alespoň to tak vypadá.
            V poslední čtvrtině knihy do sebe začínají zapadat jednotlivé dílky skládačky a i události, které se dříve zdály bezvýznamné, mají najednou svůj smysl, stejně tak, jako zatvrzelé chování členů loveckých klanů. Výsledkem tak je kniha, která se po pomalejším úvodu rozběhla velice slušným tempem, obsahuje několik překvapivých zvratů a rozhodně měla našlápnuto k daleko dramatičtějšímu konci, než se jí nakonec dostalo. I tak se jedná o příběh, který ve výsledku dokáže udržet čtenářovu pozornost až do konce a místy díky daimonovi i pobavit.

Škoda jen, že doktorandka Miriam Batoryová, dopadla se svou doktorskou prací přesně tak, jak bylo jasné od samotného začátku.

Autor: Ondřej Neff
Vydavatel: Mystery Press