Obchodníci s vesmírem

Bazárek knih

Bazárek knih

Frederick Pohl, C. M. Cornbluth
Laser – 2005

Obchodníci s vesmírem od Fredericka Pohla a C. M. Cornblutha ve třetím vydání románu z roku 1953. Má tahle kniha ještě co říct současnému čtenáři. Věřím, že ano. A také věřím, že za dalších padesát let bude ještě aktuálnější (!) než dnes. Bohužel.
 

Hned v úvodu nás duo autorů vrhne po hlavě do děje a my se ocitáme v budoucnosti vzdálené sto let, na raní poradě jednoho z nejmocnějších oddělení budoucího světa. Není to však zasedání kabinetu vlády USA ani jiné mocnosti nebo politického uskupení. Jedná se o každodenní poradu reklamní korporace Fowler Schocken & spol., která svými kampaněmi utváří a řídí potřeby lidstva. Jsou to právě reklamní magnáti, úzce propojení s výrobními koncerny, lobistickými skupinami a zkorumpovanými politiky, kteří řídí osud světa a s oddaností fanatiků slouží jedinému bohu – Prodeji. Před těmito lidmi, jimž už? nestačí přelidněná a zdecimovaná Země, se právě otvírá možnost získat nové odbytiště pro své výrobky a zároveň nezplundrovaný svět plný surovin, planeta Venuše.

fpozvMitchell Courtenay, loajální a oddaný zaměstnanec firmy Fowler Schocken & spol., je pověřen vypracováním a vedením reklamní kampaně, která má zmanipulovat a přesvědčit obyčejné lidi, že právě Venuše je jejich příležitost pro lepší život. Zcela vědomě překrucuje pravdu o současných i budoucích podmínkách tohoto života. Hlavní je pro něj jediný cíl. I lidé, kteří nakonec na Venuši odletí musí jíst, pít, kouřit a používat výrobky propagované právě jeho společností. V této chvíli vstupují do hry dva další prvky. Jedním je B. J. Tauton, majitel konkurenční reklamní agentury, který plán na osídlení Venuše považuje za svůj a hodlá jí získat všemi prostředky. Druhým pak hnutí „konzoušů“, kteří chtějí zastavit ničení Země a vrátit lidstvo k uznávání konzervativních zásad.

Fredericka Pohl a C. M. Cornbluth vylíčili velmi věrně svět, jehož základy se možná opravdu utvářejí již v dnešní době. Každodenní masáž reklamou, která na nás dotírá z rozhlasu, televize, novinových stránek a z časopisů, je zde dovedena až k úplné dokonalosti propojením se základními lidskými potřebami. Když jsem tuhle knihu četl poprvé, před více než deseti lety, byl to jen takový příjemný výlet do antiutopické budoucnosti. Dnes mě však z jejích stránek mrazí, když si uvědomím, jakou moc mají v dnešním světě masmédia. Doufejme, že se tahle vize nikdy nenaplní.

Knížka je čtivá, děj má neustále spád a v jejím průběhu čeká několik překvapivých zvratů. Nemá prostě jediné slabé místo.

Kdo Obchodníky s vesmírem ještě nečetl, měl by tak co nejdříve učinit.

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..