Kristýna Sněgoňová: Legie 02 – Amanda [recenze]

Kristýna Sněgoňová
Epocha 2020

Vesmír je kruté místo. Právo na život má pouze ten, kdo si jej uhájí v boji. To ví i posádka lodi Kraksna. Lidstvo je zotročeno mocnou mimozemskou rasou, a tak za pomoci technologie prastaré vesmírné civilizace hledají cestu, jak svoji planetu osvobodit. Nebo alespoň nakopat zadek těm modrým parchantům, co ji vyplenili.

Život je ale otázkou priorit. Na planetě Namathé se údajně nachází lidská žena, kterou je třeba zachránit. Hlavně ze vznešených humanitárních důvodů, to dá přece rozum. Jenže když při tom pracujete pro mimozemského mafiána, co vypadá jako slepice, mají věci tendenci se poněkud komplikovat.

Vítejte v sérii Legie – novém světě Františka Kotlety a Kristýny Sněgoňové, space opeře temné, akční i zábavné, jak jen to chladný vesmír dovolí. (anotace)

AmandaRychle dovnitř a rychle ven, jak zní název prvního dílu, je snad to největší klišé akčních dobrodružství. Defacto je to eufemismus pro Posere se i to, co se na sto procent posrat nedá, jak by mohli vyprávět třeba kluci a holky jisté vesmírné lodi prohánějící se stránkami knihy Pomysli na Fléba, a čtenář má hned o to větší chuť pustit se do čtení, protože poměrně správně tuší, že ho čeká další literární klenot.

Hrdinové prvního dílu mi poměrně přirostli k srdci, a tak jsem měl obavu, aby díl druhý nezačal třeba někde jinde s nějakými jinými postavami. Moje obavy byly naštěstí liché a hned od první stránky jsou s námi naši staří známí. Opravdu starý Vodička piluje své letové schopnosti, Giuseppe pokračuje ve vaření svých dobrot, chana Aga trpělivě trpí v přítomnosti masa, Gerasim se těší na výsadek a bývalý agent BIS se snaží o kapitánování vesmírné lodi i celé téhle nesourodé partičky. Navíc se ocitají na planetě, kde poznávají další mimozemské druhy a některé z nich jsou rozhodně zajímavé, nejen po vědecké stránce.
Na prvních pár stránkách autorka lehce prosviští děj předchozí knihy a vesele pokračuje přesně tam, kde František Kotleta u prvního dílu skončil. Nemění se tak svižnost příběhu, ani styl vyprávění. Takže Amanda zpočátku vypadá „jen“ jako další kotletovka. Až si čtenář, tedy minimálně já, klade otázku: proč vlastně sérii píší dva autoři, když je to nemlich to samé? Naštěstí tahle kotletovská stejnost odezní zhruba po třetině knihy, kdy se styl vyprávění přeci jen změní a nutno poznamenat, že je to ku prospěchu věci.

Co zůstává, jsou sympatičtí hrdinové, kteří jsou na planetě Namathé za jasným účelem a s jasným plánem, ale i ten nejlepší plán může občas selhat. Není pak nad to řídit se plánem narychlo vycucaným z prstu, který zavání solidním průserem. A nikoho asi nepřekvapí, že kapitán Moravec i agent ruské FSB Gerasim jdou průserům poměrně ochotně naproti. V sázce je totiž záchrana příslušníka lidské rasy, a když je tím příslušníkem žena, a jaká, tak není proč váhat. Další plusové bodíky pak kniha získává ve chvíli, kdy se ta žena konečně objeví na scéně. Amanda má totiž rozhodně potenciál promluvit do dalšího děje a jsem zvědav, jak s ní duo autorů v příštím dílu naloží.

V recenzi na předchozí knihu jsem napsal: Kdo už četl nějakého Kotletu a byl spokojen, chce dalšího Kotletu, se kterým by byl spokojen a Kotleta mu tohle uspokojení opět dopřeje. S Kristýnou Sněgoňovou a její Amandou je to uspokojení ještě o trochu uspokojivější. Jestli to takhle půjde dál, tak budou čtenáři Legie ti nejuspokojenější čtenáři minimálně v naší republice a u našich východních sousedů možná tiež.

Hodnocení: 80% (a kousek)

Název:                Legie 02: Amanda
Autor:                 Sněgoňová Kristýna