Když se sny střetnou

Bazárek knih

Bazárek knih

William Mark Simmons
Triton 2005
Velmi příjemná kombinace fantasy a science fiction. Když se sny střetnou kombinuje ztřeštěnou rozpustilost, která jistě uspokojí fanoušky Terryho Pratchetta, a spoustu slovních hříček, nad kterými zajuchá obdivovatel Pierse Anthonyho, se zcela vážným zamyšlením nad umělou inteligencí a důsledky, které může přinést její vytvoření. Je dost dobře možné, že Mark Simmons si zde pro sebe vytvořil úplně nový žánr. (úryvek anotace)

kdyz-se-sny-stretnou_fullVy, i já, máme nejspíš jedno společné. Vždy, když nás omrzí realita všedního života, můžeme se ponořit do světů méně reálných než je ten náš, které dokáží vytvářet na stránkách svých knih spisovatelé fantasy, nebo na plátnech kin a televizních obrazovkách tvůrci filmů. Hrdinové knihy Když se sny střetnou amerického autora W. M. Simmonse však mají ještě jeden prostředek kam utéci z nudy všedního dne – Fantasyworld.
Fantasyworld je jeden z mnoha světů uvnitř počítačové sítě, kde se mohou znudění nebo patřičně bohatí lidé odreagovat, splynout s avatarem, bytostí vytvořenou podle jejich přání, a prožít bezpečné dobrodružství ve světě plném magie, hrdinství a sličných dívek. To vše
se ale změnilo, když si Stroj uvědomil sám sebe a uvěznil připojené návštěvníky bez možnosti návratu uvnitř počítačové matrix. Smrt se náhle stala skutečnou a čas her skončil. V té chvíli musel zasáhnout úspěšný spisovatel Robert Remington Ripley III, jehož knihy se staly inspirací pro Fantasyworld a který pomáhal celý systém dolaďovat. Díky jeho zkušenosti a představivosti se podařilo celý systém opět ovládnout a uvězněné návštěvníky osvobodit. Stalo se však ještě něco dalšího a stěží předvídatelného. Dvě ze tří samostatných vědomí Stroje unikly z matrixu a v myslích velmi důležitých osob se rozhodly ovlivňovat osudy reálného světa, jednou z nich je horký kandidát na budoucího prezidenta Spojených států.

Znovu je tedy povolán Robert Remington Ripley III, aby se pokusil napravit chybu přímo uvnitř počítače. Tentokrát se však něco pokazí a on se zde ocitá v těle několika osob a získá několik totožností, které navzájem, a v mnoha případech i velmi neš?astně, ovlivňují své osudy. V osobě půlelfího barda a mága Riplakiše z Dyrimwallu se tak snaží navrátit vědomí stroje zpět do matrix, kandidátovi na prezidenta vrátit jeho vlastní osobnost a hlavně nalézt sám sebe.
W. M. Simmons velmi zdařile kombinuje fantasy, která nemá místy daleko k humoru Terryho Pratchetta ( zvlášť část příběhu se Sněhurkou je opravdu kouzelná, dojde i na setkání se Smrtí), a science-fiction, z níž používá přesně odměřené dávky. Ne každému se však tato směs musí zákonitě líbit, proto vyvstává otázka, komu je vlastně tato kniha určena. Na rozdíl od první knihy, V síti snů, kde se odehrávalo pravé fantasy dobrodružství orámované sci-fi pouze ve chvílích, kdy se jednalo o běhu Stroje, je příběh, odehrávající se v této knize více žánrově promíšen. Pokud tedy nejste nesmiřitelnými zastánci čisté fantasy nebo naopak přívrženci hard sci-fi, čeká vás velmi zábavný příběh, který sice spěje k očekávanému konci, ale jehož závěr je vypointovaný opravdu až na poslední stránce.
Osobně už se těším na knihu Žena jeho snů, která příběh Roberta Remingtona Ripleye alias Riplakiše z Dyrimwallu uzavře. Vzhůru do Fantasyworldu …
Napsal: Henry

Buďte první, kdo vloží komentář

Přidejte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*


Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..