JFK 27: Dlouhý černý úsvit [recenze]

Jiří W. Procházka
JFK 27
Triton, EF 2012

Temný  stroj Black Hawk, prolétaje mezi troskami kdysi výstavní metropole,se snaží pomocí svých rotorů a umění pilota uniknout nepřátelské palbě. S rotujícím fantómovým tunelem v zádech a smršti střel před sebou (ale i nad sebou, za sebou, pod sebou a konec konců i vedle sebe) má tato snaha uniknout jisté smrti jen velmi malou šanci na úspěch. Ne všem z několikačlenné posádky se to podaří a ani některým z těch, co mají to pochybné štěstí, nezbývá příliš mnoho z pozemské pouti. K těm, kterým je je přeci jen paní Štěstěna nakloněna, patří i ostřílený agent Kovářů rovnováhy JFK, který dokázal v minulosti uniknout i z  podobně ožehavých situací.

Takový je tedy úvod v pořadí dvacátého sedmého svazku první ryze české sci-fi/fantasy série, jejíž autorem je jeden z otců zakladatelů Jiří W. Procházka. Od samotného úvodu je jasné, že tentokrát čeká na čtenáře místy až zběsilá akční jízda, příběh, v němž je sice místo na silné emoce, ale zároveň příběh, v němž naopak není místo pro slitování nebo odpuštění. Ne náhodou začíná totiž děj Dlouhého černého úsvitu v Zombálsku, v realitě s kódovým označením MOGA/93 a není náhodou ani to, že jednu z důležitých rolí hrají černé vrtulníky Black Hawk. Syrovost bojové vřavy, naturalismus s jakou je popisováno válečné běsnění a nelítostná brutalita obou válčících stran asociuje od samotného začátku vynikající válečný film Černý jestřáb sestřelen, který se odehrává v somálském Mogadišu v roce 1993.

Ani ve chvíli, kdy děj na okamžik opustí kulisu nelítostné městské války a zdá se, že v podniku s mazlivým názvem Mazaný králíček dojde i na trochu té romantiky a něhy, nepoleví zběsilý autor JWP v rozdávání ran a stránkám knihy nadále vévodí třeskot palných zbraní snad všech myslitelných kadencí i svistot chladných čepelí. Černý lord X-Hawk totiž zahájil frontální útok na Agenturu Kovářů rovnováhy a tím pádem i na samotnou bazální realitu. Bez jakékoli nadsázky se dá napsat, že vzplála ona příslovečná poslední bitva, na jejímž konci může být jen jeden vítěz. A bojuje se nejen o ovládnutí Agentury, ale i o moc nad všemi realitami. I proto se zapojí snad všichni, kdo v předchozích dílech hráli jakoukoli roli a jen pro mizivé procento z nich nebude tento comeback zároveň i derniérou.

Shrnuto a podtrženo, Dlouhý černý úsvit je jízda, je to nářez, důkaz toho, jak dokáže psát mistr v prolínání realit. Takřka vše je dovoleno, jen málo co je zakázáno a snad všechno, co se může pokazit, se také pokazí. Autor se rozhodně nedrží při zemi a i když stránky zaplavují hektolitry krve a některá slova jsou sotva čitelná pod nánosem vyhřezlých vnitřností a utrhaných končetin, probleskne místy tu „laskavý“ černý humor páně autora, tu úsměvný popkulturní odkaz: Pro Zombálce začala velká tučná zabíjačka. (str. 181) nebo lehké rýpnutí do trojjediné vševědoucí entity, z něhož by Msr. Duka rozhodně neměl radost (str. 192).

Pokud jste dočetli až sem a stále nepochopili, tak vám to napíšu jasně a stručně: J. W. P. je prostě nejlepší a každá jeho kniha, Dlouhý černý úsvit nevyjímaje, si prostě zaslouží čestné místo v jakékoli knihovně.

Agent JFK 27: Dlouhý černý úsvit
Procházka, Jiří W.
Nakladatel: Triton, E. F.