Dům plný temnoty [recenze]

D. M. Pulley
Mystery Press 2021

Margot a Myron Spielmanovi se ve snaze uniknout před dlouhými stíny minulosti přestěhují do idylické čtvrti města Cleveland, kde koupí opuštěné sídlo Rawlingswood. Doufají v nový začátek, brzy však zjistí, že také dům má své duchy minulosti… a jsou možná ještě horší než ti jejich.

Napětí v rodině narůstá a hrozí, že se budou temné události opakovat. Margot s Myronem se musejí postavit vlastním přízrakům i pohřbeným tajemstvím Rawlingswoodu a to dřív, než se jim dům stane osudným. (část anotace)

pulley dum plny temnoty obalka frontZačátkem devadesátých let se tu vyrojila spousta vydavatelů  a spousta jejich knih měla na titulní stránce zlaté „razítko“, které hlásalo, že se jedná o bestseller podle toho či onoho zahraničního periodika (nejčastěji to byly New York Times) a většinou to úplně nedopadlo. Takže tohle je po hodně dlouhé době první zlatě orazítkovaná kniha, do které jsem se pustil a zároveň první setkání s její autorkou.

Jak už anotace i ilustrace na přebalu knihy napovídá, máme tu starý dům (nejspíš) s pohnutou minulostí a jeho nové majitele. Takže úvod, jaký byl zpracován už mnohokrát, ať už literárně nebo vizuálně. O originalitě námětu tak nemůže být na první pohled ani řeč. O to víc se autorka musí snažit ve svém příběhu, který je anoncován jako temný psychologický thriller, zapracovat na atmosféře a napětí.

A vytváření atmosféry se autorka věnuje od samotného začátku. Už první návštěva, tehdy ještě budoucích, majitelů domu, dává tušit, že se nejedná o nejpříjemnější stavbu. Jenže všechny náznaky a obavy jsou utlumeny potřebou najít nový domov a touhou uniknout pryč ze starého bydliště po tom všem, co se stalo. Rodina Spielmannových za sebou totiž chce nechat něco, o čem se čtenář dozvídá jen pozvolna, v útržcích dávkovaných přesně tak, aby dokázaly vyvolat další zvědavost. Oba rodiče si nesou svá stigmata z minulosti, zatímco jejich pubertální syn „jen“ těžce nese stěhování do, z jeho pohledu, osm set mil vzdáleného zapadákova. Brzy po nastěhování se navíc do jejich myslí čím dál víc začíná promítat i prostředí, ve kterém se ocitli, a které se ne úplně úspěšně pokouší přetvořit na nový domov.

Spielmannovi ale nejsou jedinými hrdiny tohoto příběhu. V pohledech do minulosti se můžeme seznámit s osudy dalších tří rodin, které obývaly Rawlingswood od jeho postavení za takřka poslední dvě století. Autorka tak umně splétá příběh, na jehož počátku jsou z daného období vždy jen střípky, které ale postupně skládá v mozaiku stvořenou z mnoha nelehkých osudů. Dlouho tak není zřejmé, zda dům ovládá své obyvatele díky dávné minulosti, nebo jestli naopak tito obyvatelé nevtiskují své chmury do jeho rozlehlých zdí, aby dál žily svým vlastním temným životem.

Musím přiznat, že podobných knih nemám mnoho načteno, ale neskutečně jsem si užíval to prolínání několika časových rovin, kdy s každou kapitolou zasadila autorka další díl do skládačky celkového obrazu příběhu a kdy jsem se jako čtenář přibližoval k jeho konci a už začínal tušit, jak to celé dopadne, kdy gradovalo napětí i konflikt dlouho doutnající pod povrchem, aby … aby autorka v jednu chvíli naprosto přehodila výhybku a moje tušení předpokládaného konce poslala někam do temných zákoutí domu. Myslím, že se tomu říká zvrat.

Takže je tohle opravdu temný psychologický thriller? Z mého úhlu pohledu by mohl být trochu temnější, ale temnoty si i tak čtenář užije do sytosti. I proto, že kulisy starého domu jsou perfektně vystavěné. Rozlehlé sídlo totiž skrývá spoustu míst pro nenadálá překvapení a skutečně temná zákoutí. Psychologický je zcela určitě, protože nenabízí jen postupný vhled do jednání hlavních postav, ale dokáže zabrnkat i na psýché  samotného čtenáře, díky několika postavám, jejichž úděl si jen stěží dokáže představit. A o napětí skrývající se za posledním, tradičně nepřekládaným, slůvkem rozhodně není v tomto románu nouze.

Za zmínku a hlavně přečtení pak stojí i doslov autorky. A to je druhý pohled na úvod zmiňované originality námětu příběhu.

P.S: Hned jsem si objednal Mrtvý klíč

Překlad: Monika Pavlisová